۰ نفر

پاسخ طنازانه ایرانی‌ها به درخواست تماس تلفنی ترامپ

۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۶:۳۰
کد خبر: 353344
پاسخ طنازانه ایرانی‌ها به درخواست تماس تلفنی ترامپ

​اظهارات اخیر رئیس جمهور آمریکا مبنی بر ابراز علاقه برای گفت وگو با ایران و ارائه شماره تماس از سوی کاخ سفید به سوئیس واکنش‌هایی را در فضای سیاسی کشور به همراه داشت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خبرآنلاین، ماجرای شماره دادن ترامپ به ایران اگرچه در ابتدا کمی طنز می‌نمود اما به واقع اتفاق افتاد. پنج شنبه هفته گذشته بود که ترامپ اعلام کرد: کاری که ایرانی‌ها باید بکنند این است که با من تماس بگیرند و با هم بنشینیم. ما می‌توانیم به توافق برسیم، یک توافق منصفانه، فقط می‌خواهیم سلاح هسته‌ای نداشته باشند. درخواست زیادی نیست، ما نمی‌خواهیم به ایران صدمه بزنیم و کمک می‌کنیم که به وضع عالی برگردند.

پس از آنکه دونالد ترامپ رئیسجمهور آمریکا در اظهارنظری عنوان کرد که منتظر تماس مقامات ایرانی خواهد ماند، یک منبع دیپلماتیک آمریکایی اعلام کرد که کاخ سفید شماره تلفنی در اختیار سوئیس (حافظ منافع آمریکا در ایران) قرار داده تا تهران بتواند با واشنگتن تماس بگیرد.

البته در همان دقایق اولیه انتشار این خبر بود که شبکه خبری CNN نیز به نقل از دیپلماتی مطلع نوشت: سوئیس احتمالا تا زمانی که ایرانی‌ها مشخصاً درخواست نکنند، شماره تلفن را در اختیار آنها نمی‌گذارد. البته گمان می‌رود که آنها (ایران) چنین کاری نیز نخواهند کرد.

انتشار این خبر با واکنش‌هایی در فضای مجازی و رسانه‌ای همراه بود، واکنش‌هایی که فضای سیاسی کشور هم نسبت به آن بی تفاوت نبود به طوریکه شاهد اعلام نظر شخصیت های مختلف در این باره بودیم؛ از مقامات ارشد وزارت خارجه گرفته تا نمایندگان مجلس و فعالان سیاسی.

واکنش ها البته به توییت های رسمی محدود نشد به طوریکه در این رابطه جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز نگاهی طنازانه به ماجرا داشت.

ظریف: در طرح بولتون فقط شماره تلفن گنجانده نشده بود

شاید بتوان گفت رسمی و جدی ترین واکنش متعلق به محمدجواد ظریف بود. وی در توییتی با ضمیمه کردن طرح جان بولتون برای خروج از برجام پیش از سمت فعلی او خطاب به رئیس جمهور آمریکا نوشت: " آقای ترامپ! قابل توجه در صورتی که قبلاً ندیده باشید. پیش از این که جان بولتون را به کار بگیرید، این طرحی بود که وی و همدستانش در "تیم بی" برای ایران داشتند. یک نقشه مفصل برای اطلاعات جعلی، جنگ دائمی و حتی پیشنهادات توخالی برای مذاکره. تنها تفاوت این بود که در آن طرح، شماره تلفن گنجانده نشده بود.

 

عراقچی: اگر نیاز شود آمریکایی ها شماره ما را دارند

سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه نیز دومین مقام ارشد این وزارتخانه بود که در از موضعی کاملا رسمی به اقدام ترامپ پاسخ داد. او در این باره گفت: واشنگتن باید سیاست و رفتار خود را تصحیح کند؛ تمام دنیا به سیاست‌های غلط کاخ سفید و اشتباه آن‌ها در خروج از برجام و خطایشان در تحریم ایران اذعان کرده و سیاست فشار حداکثری آمریکا را اشتباه می‌دانند. ایالات متحده باید در رفتار و سیاست خود تجدید نظر کند تا بتواند از این بحران خود ساخته و وضعیت تنش آمیز فعلی خارج شوند وگرنه خروج از این شرایط نیازی به تلفن و میانجی ندارد.

وی همچنین در پاسخ به اینکه با شماره تلفن ارائه شده از سوی ترامپ چه خواهید کرد؟ تصریح کرد: اگر نیاز شود آنها شماره ما را دارند.

آذری جهرمی: باز خوبه براش پیامک ستاره مربع نفرستادن

از دیگر شخصیت هایی رسمی کشور که به موضوع اختصاص شماره تلفن از سوی ترامپ برای تماس تلفنی از سوی ایران واکنش نشان داد محمدجواد آذر جهرمی وزیر ارتباطات و فن آوری اطلاعات بود. او البته نگاهی کاملا طنازانه به موضوع داشت و با انتشار ویدیویی در صفحه اینستاگرامی اش با ادبیاتی طنزآلود نوشت "باز خوبه براش پیامک ستاره مربع نفرستادن"

مجلس و ماجرای شماره دادن ترامپ به ایران

پای ماجرای شماره دادن ترامپ به ایران البته به صحن علنی مجلس شورای اسلامی و نطق میان دستور نمایندگان مجلس هم کشیده شد به طوریکه حشمت الله فلاحت پیشه رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در حاشیه جلسه علنی و علیرضا رحیمی عضو هیات رئیسه مجلس در نطق میان دستور خود نسبت به آن واکنش نشان دادند.

فلاحت پیشه: کسی به آقای ترامپ زنگ نخواهد زد

فلاحت پیشه در حاشیه جلسه علنی مجلس تاکید کرد که معتقدیم بخش اعظمی از مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم نیست و به دلیل ضعف‌های دولت در ابعاد نظارتی و بازرسی است. با این وجود ما در زمینه دفاعی آمادگی دفاعی کامل داریم و باز هم معتقدیم با این تحولات جنگ نمی‌شود و کسی هم به آقای ترامپ زنگ نخواهد زد و در نهایت آمریکایی‌ها مجبور می‌شوند که جدی‌تر موضوع مذاکره با ایران را مطرح کنند. حتماً خودشان خواهند دید که موضوع ایران با هر کشور دیگر یعنی حتی کره شمالی هم متفاوت است.

علیرضا رحیمی نیز در نطق میان دستور خود گفت: آقای ترامپ منتظر تماس تلفنی از ایران نباشد، خودتان شماره 4 رقمی رئیس جمهور روحانی را بگیرید تا از واقعیت ماجرا آگاه شوید.

عبدی: روحانی و ترامپ در توییتر مذاکره کنند

عده ای دیگر اما نگاهی متفاوت تر به موضوع داشتند و بر این باور بودند که گفت وگو در فضای عمومی شکل گیرد. عباس عبدی در این باره در روزنامه اعتماد نوشت: در این باره ایده زیر را پیشنهاد می‌کنم. برای خلع سلاح ترامپ، ایران پیشنهاد کند که نیازی به گفت‌وگوی رو در رو در اتاق‌های بسته نیست، توییتر بهترین وسیله است. پایه گفتگو را همین آخرین جمله ترامپ قرار دهند. طرف ایرانی می‌تواند رییس‌جمهور باشد. گفتگو در فضای عمومی شکل بگیرد. 

موسویان: آقای روحانی شماره تلفن تان را به سفارت سوییس بدهید تا ترامپ تماس بگیرد

حسین موسویان سفیر سابق ایران در آلمان نیز در پیامی توییتری نوشت: همانطور که ترامپ تلفنش را برای تماس به سوئیس داده است حسن روحانی هم میتواند با عمل متقابل، تلفنش را به سفارت سوئیس بدهد که او تماس بگیرد.

دیاکو حسینی تحلیلگر ارشد مرکز بررسی های استراتژیک نیز در گفت و گویی با اشاره به اظهارات اخیر رئیس جمهور آمریکا مبنی بر ابراز علاقه برای گفت وگو با ایران و ارائه شماره تماس از سوی کاخ سفید به سوئیس گفت: اظهارات اخیر رئیس جمهور آمریکا و اقدام وی سند دیگری برای اثبات این مسئله بود که تیم هدایتگر سیاست خارجی دولت آمریکا یعنی «تیم بی» و به صورت مشخص تر، مایک پمپئو و جان بولتون در مسیر جداگانه و متفاوتی از تمایل و خواست دونالد ترامپ درباره ایران حرکت می کنند.