۰ نفر

روسیه: ایران حق داشت تعهداتش در برجام را کاهش دهد

۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۷:۳۸
کد خبر: 353122
روسیه: ایران حق داشت تعهداتش در برجام را کاهش دهد

وزیر خارجه روسیه روز دوشنبه تحریم‌های یکجانبه آمریکا را «غیرقانونی» توصیف کرد و خواستار حفظ توافق هسته‌ای برجام شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه روز دوشنبه بعد از دیدار با همتای چینی خود از اقدام ایران در کاهش برخی تعهداتش ذیل توافق «برجام» دفاع کرد. 

لاوروف گفت که با «وانگ یی»، وزیر خارجه چین درباره اوضاع شبه جزیره کره، افغانستان، سوریه و اجرای قطعنامه ۲۲۵۴ بحث و تبادل نظر کرده است. 

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه در بخش دیگری از سخنانش گفته که توافق هسته‌ای ایران بایستی حفظ شود و تحریم‌های یکجانبه آمریکا غیرقانونی هستند. 

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک» لاوروف گفت: «ایران حق داشت برخی از تعهداتش ذیل توافق هسته‌ای برجام را کاهش دهد.»

شورای عالی امنیت ملی ایران روز چهارشنبه (۱۸ اردیبهشت‌ماه) در بیانیه‌ای اعلام کرد قصد دارد «در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی مردم ایران، و در اعمال حقوق خود مندرج در بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام» برخی اقدامات خود ذیل برجام را متوقف کند.

جمهوری اسلامی در این بیانیه که در اولین سالگرد خروج آمریکا از توافق هسته‌ای صادر شده به کشورهای باقی‌مانده در برجام ۶۰ روز فرصت داده برای اجرای تعهدات خود به ویژه در حوزه‌های بانکی و نفتی اقدام کنند. 

این بیانیه همچنین هشدار می‌دهد در صورتی که کشورهای گروه ۱+۴ در ضرب‌الاجل یاد شده به تعهداتشان عمل نکنند، ایران به صورت مرحله به مرحله تعهدات دیگری را متوقف خواهد کرد.

لاوروف گفت که در دیدار با وانگ‌یی بر این موضوع تأکید شده که ایران به برجام پایبند بوده و کشورهای اروپایی هم بایستی تعهداتشان را اجرا کنند.  

او گفت: «ما خاطرنشان کردیم که جمهوری اسلامی ایران به برنامه جامع اقدام مشترک پایبند بوده، اما انتظار دارد که همتایان اروپایی هم همین کار را انجام دهند و تعهداتشان در این توافق را اجرا کنند.»

اتحادیه اروپا روز ۱۹ اردیبهشت‌ماه با صدور بیانیه‌ای ضرب‌الاجل ایران را رد کرد و گفت «قویاً» به ایران توصیه می‌کند «از انجام اقداماتی که موجب تشدید مشکلات می‌شود، خودداری کند.»

کشورهای اروپایی بعد از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای برجام وعده داده‌اند با تضمین منافع اقتصادی ایران، این توافق را حفظ کنند. این کشورها، علی‌رغم ایستادگی‌های لفظی و سیاسی در برابر اقدام آمریکا تا کنون هیچ اقدام عملی برای محقق کردن وعده‌هایشان صورت نداده‌اند. 

اتحادیه اروپا همچنین علی‌رغم مخالفت با تصمیم آمریکا در زمینه برجام با سایر ادعاهای این کشور در زمینه‌ فعالیت‌های موشکی و منطقه‌ای ایران همسو شده است. 

«برنامه جامع اقدام مشترک» یا برجام، تیرماه سال ۱۳۹۴ میان ایران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان (موسوم به گروه ۱+۵) حاصل شد. 

دولت آمریکا از نخستین روزهای اجرایی شدن این توافق، کارشکنی‌ها در اجرای آن و تلاش برای کاستن از مزایای اقتصادی ایران از آن را آغاز کرد. با روی کار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا این کارشکنی‌ها شدت گرفت و او بارها تهدید کرد کشورش را از توافق هسته‌ای خارج خواهد کرد.

ترامپ سرانجام سه‌شنبه ۸ می ۲۰۱۸ (۱۸ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۷) به طور یکجانبه آمریکا را از برجام خارج و دستور احیای تحریم‌های متوقف‌شده علیه ایران را صادر کرد.