۰ نفر

جلسه تیم امنیت ملی ترامپ درباره ایران

۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۲۲:۰۲
کد خبر: 352319
جلسه تیم امنیت ملی ترامپ درباره ایران

اعضای تیم امنیت ملی آمریکا روز پنجشنبه جلسه‌ای با محور ایران و کره شمالی تشکیل خواهند داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، مقام‌های دولت آمریکا گفته‌اند اعضای تیم امنیت ملی این کشور قرار است روز پنجشنبه برای بررسی تهدیدهای امنیتی از سوی ایران و کره شمالی تشکیل جلسه دهند. 

یک مقام وزارت خارجه آمریکا  به روزنامه «وال‌استریت‌ژورنال» گفته دلیل لغو سفر «مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا به «گرینلند» و بازگشت به واشنگتن، شرکت در این جلسه بوده است. 

مقام‌های ارشد پنتاگون از جمله «پاتریک شاناهان»، سرپرست وزارت دفاع آمریکا و «جوزف دانفورد»، رئیس ستاد مشترک ارتش این کشور نیز جزو کسانی هستند که قرار است در این جلسه شرکت کنند. 

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا گفته با آنکه ایران موضوع محوری این جلسه است مسئله کره شمالی نیز در دستور کار قرار خواهد داشت.

شورای عالی امنیت ملی ایران روز چهارشنبه (۱۸ اردیبهشت‌ماه) در بیانیه‌ای اعلام کرد قصد دارد «در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی مردم ایران، و در اعمال حقوق خود مندرج در بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام» برخی اقدامات خود ذیل برجام را متوقف کند.  

جمهوری اسلامی در این بیانیه که در اولین سالگرد خروج آمریکا از توافق هسته‌ای صادر شده به کشورهای باقی‌مانده در برجام ۶۰ روز فرصت داده برای اجرای تعهدات خود به ویژه در حوزه‌های بانکی و نفتی اقدام کنند. 

این بیانیه همچنین هشدار می‌دهد در صورتی که کشورهای گروه ۱+۴ در ضرب‌الاجل یاد شده به تعهداتشان عمل نکنند، ایران به صورت مرحله به مرحله تعهدات دیگری را متوقف خواهد کرد.

«برنامه جامع اقدام مشترک» یا برجام، تیرماه سال ۱۳۹۴ میان ایران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان (موسوم به گروه ۱+۵) حاصل شد. 

دولت آمریکا از نخستین روزهای اجرایی شدن این توافق، کارشکنی‌ها در اجرای آن و تلاش برای کاستن از مزایای اقتصادی ایران از آن را آغاز کرد. با روی کار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا این کارشکنی‌ها شدت گرفت و او بارها تهدید کرد کشورش را از توافق هسته‌ای خارج خواهد کرد.

ترامپ سرانجام سه‌شنبه ۸ می ۲۰۱۸ (۱۸ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۷) به طور یکجانبه آمریکا را از برجام خارج و دستور احیای تحریم‌های متوقف‌شده علیه ایران را صادر کرد.

او شامگاه ۱۵ مردادماه با امضای فرمانی رسماً دستور اجرای اولین بسته تحریم‌ها علیه ایران را صادر کرد. دومین بسته تحریم‌ها که بخش‌های کشتی‌رانی، مالی و انرژی ایران را هدف قرار می‌دهند هم از روز ۱۴ آبان‌ماه از سر گرفته شده‌اند.

دولت ترامپ اخیراً اعلام کرده معافیت‌های مشتری‌های نفت ایران از تحریم‌ها را تمدید نخواهد کرد. 

دولت آمریکا روز گذشته (چهارشنبه) هم با صدور یک فرمان اجرایی صنایع آهن، آلومینیوم، مس و فولاد ایران را به فهرست تحریم‌های یکجانبه علیه ایران اضافه کرد.