۰ نفر

وزارت بازرگانی چین مخالف تحریم‌های آمریکا علیه ایران

۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۳:۵۸
کد خبر: 352259
وزارت بازرگانی چین مخالف تحریم‌های آمریکا علیه ایران

سخنگوی وزارت بازرگانی چین تاکید کرد که پکن مخالف اعمال تحریم های یک جانبه آمریکا علیه ایران است و معتقد است تحریم ها باعث بی ثباتی در منطقه می شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، 'گائو فنگ' روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران داخلی و خارجی افزود: تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران از جمله تحریم های نفتی، عامل بی ثباتی در بازار انرژی و باعث افزایش بهای نفت خام در منطقه می شود.
وی از چین و ایران به عنوان شریک مهم تجاری یاد کرد و گفت: چین در چارچوب قوانین بین المللی، از حقوق شرکت‌های خود در ارتباط با ایران دفاع می کند.
روابط چین با ایران از اهمیت زیادی برخوردار است به طوری که وزارت خارجه چین نیز ضمن مخالفت با تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران اعلام کرده است روابط مشروع و قانونی تجاری، اقتصادی و معمول چین و ایران ادامه خواهد یافت.
'گائو فنگ' تاکید کرد ایران شریک نخست تجاری چین است و میزان مبادلات بازرگانی بین دو کشور نیز همچنان در حال رشد است. 
سخنگوی وزارت امور خارجه چین نیز روز گذشته در واکنش به اقدام متقابل ایران در زمینه خروج آمریکا از توافق هسته ای تاکید کرد همه طرف ها در مورد برجام مسئولیت دارند و این توافق باید به صورت جامع اجرا شود.
'گنگ شوانگ' روز چهارشنبه در نشست خبری روزانه خود در پکن در جمع خبرنگاران داخلی و خارجی افزود: چین از طرف های مربوط درخواست می کند ضمن حفظ خویشتنداری و تقویت گفت و گو، از تشدید تنش جلوگیری کنند.
گنگ شوانگ گفت: توافق هسته ای ایران توافقی چندجانبه است که در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب و تأیید رسیده است.
وی ادامه داد: این توافق برای ساز و کار منع گسترش سلاح های هسته ای و صلح و ثبات منطقه خاورمیانه بسیار مهم است و باید به طور کامل و موثر اجرا شود.
سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت: پکن از ایران به خاطر اجرای جدی توافق تقدیر می کند و با تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران و مداخله این کشور در این توافق قاطعانه مخالف است و از اقدامات واشنگتن که موجب تنش در مساله هسته ای ایران می شود، متاسف است.
رییس جمهوری اسلامی ایران 18 اردیبهشت امسال در واکنش به اقدام آمریکا در خروج از توافق هسته ای و بازگرداندن تحریم ها، از توقف فروش اورانیوم غنی سازی شده و آب سنگین برای مدت 60 روز خبرداد و گفت: اگر اروپایی ها در این مدت به جبران بپردازند ما هم به شرایط امروز برمی گردیم ولی اگر در پایان 60 روز به نتیجه ای نرسیم دو اقدام دیگر را در پیش می گیریم.
پیش از سخنان رییس جمهوری، سفیران کشورهای عضو برجام شامل آلمان، انگلیس، چین، روسیه و فرانسه به وزارت امور خارجه دعوت و نامه رییس جمهوری اسلامی ایران از سوی سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه به آنها تسلیم شد.
همچنین شورای عالی امنیت ملی همان روز در بیانیه ای خطاب به کشورهای عضو برجام اعلام کرد: ایران از روز 18 اردیبهشت 98 برخی اقدامات خود در توافق برجام را متوقف می کند.