۰ نفر

ترامپ: ایران باید رفتار خود را به‌صورت بنیادین تغییر دهد

۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۱:۱۹
کد خبر: 352224
ترامپ: ایران باید رفتار خود را به‌صورت بنیادین تغییر دهد

رئیس‌جمهور آمریکا ضمن ابراز امیدواری برای ملاقات با سران ایران، همزمان تهدید کرد که در صورت عدم تغییر رفتار، تهران باید منتظر تحریم‌ها و محدودیت‌های بیشتری باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا بامداد پنجشنبه در بیانیه‌ای تهدید کرد جمهوری اسلامی ایران یا باید رفتار خود را تغییر دهد یا منتظر اقدامات بیشتری از سوی واشنگتن باشد.

ترامپ در بیانیه‌ای مرتبط با تحریم‌های اعلامی شب‌گذشته علیه صادرات فلزات ایران، مدعی شد: «من چشم‌انتظار روزی هستم که بالاخره با سران ایران برای تدوین توافقی دیدار کنم و گام‌هایی بسیار مهم برداریم برای ارائه آینده‌ای که ایران شایسته‌اش است».

وی در عین حال هشدار داد: «تهران باید انتظار اقدامات بیشتری را داشته باشد مگر آنکه رفتار خود را به‌صورت بنیادین تغییر دهد».

به نوشته روزنامه «نیو استریت تایمز» رئیس‌جمهور آمریکا همچنین طی سخنرانی در جمع مردم ایالت فلوریدا، ضمن ابراز امیدواری برای رسیدن به «توافقی عادلانه» با ایران در آینده نزدیک، گفت: «ما نمی‌خواهیم به کسی آسیب بزنیم. ما فقط می‌خواهیم که آنها تسلیحات اتمی نداشته باشند. همین».

ترامپ شامگاه پنجشنبه با صدور دستوری اجرایی، تحریم‌های جدیدی را علیه صادرات فلزات ایران ازجمله آهن، فولاد، آلومینیوم و مس اعمال کرد.

وی در این دستور اجرایی اعلام کرد: «در راستای کاهش درآمدهای ایران از جمله درآمدهای ناشی از صادرات محصولاتی نظیر آهن، فولاد، آلومینیوم و مس که ممکن است برای تامین مالی و حمایت از توسعه سلاح‌های کشتار جمعی، گروه‌ها و شبکه‌های تروریستی و توسعه نظامی استفاده شود، گام‌هایی اتخاذ شده است».

رئیس‌جمهور آمریکا همچنین مدعی شد: «تحت توافق هسته‌ای، ایران برای حمایت و فعالیت در شبکه‌های تروریستی، توسعه توان موشکی خود، برانگیختن درگیری‌های منطقه‌ای و بازداشت ناعادلانه شهروندان آمریکایی آزاد بود. به دلیل اقدام ما، اقتصاد ایران به سوی رکود بی سابقه پیش رفته و درآمدهای دولت کاهش یافته و تورم از کنترل خارج شده است».

این در حالی است که شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران روز گذشته (۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸) با صدور بیانیه‌ای از توقف برخی اقدامات تهران ذیل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) خبر داده و و به کشورهای باقیمانده در توافق ۶۰ روز فرصت داد تا تعهدات خود به ویژه در حوزه های بانکی و نفتی را اجرا کنند.

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز پس از این بیانیه، ضمن تاکید بر اینکه اقدامات مذکور در چهارچوب برجام است، درصفحه شخصی توئیتر خود خطاب به اروپایی‌ها نوشت: «بعد از یک سال صبر، ایران اقداماتی را که آمریکا اجرای آنها را غیرممکن کرده بود، متوقف کرد... اتحادیه اروپا و گروه ۳+۲ (فرانسه، آلمان، انگلیس، روسیه و چین) برای تغییر این وضعیت، فرصت رو به اتمامی دارد».

حدود یک سال پیش بود (۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷) که دولت آمریکا به دستور ترامپ، به بهانه‌های واهی و ادعاهای بی‌اساس علیه برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، از توافق بین‌المللی برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به «برجام» خارج شده و تمام تحریم‌های هسته‌ای ذیل این توافق را در دو بازه ۹۰ و ۱۸۰ روزه مجددا اعمال کرد.

البته این تنها اقدام ضد ایرانیِ کاخ سفید طی یک سال گذشته نبود و دولت ترامپ هر هفته تحریم‌ها یا محدودیت‌های جدیدی را علیه اشخاص و نهادهای ایرانی یا غیر ایرانی مرتبط با تهران اعمال کرده است. لازم به‌ذکر است که آمریکا در پیشبرد این اهداف خصمانه خود تنها نبوده و اتحادیه اروپا نیز با اقدامات ضد ایرانی تقریبا مشابهی، واشنگتن را همراه کرده است.