۰ نفر

پرهیز آمریکا از رویارویی نظامی با ایران

۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۲۳:۲۱
کد خبر: 351594
پرهیز آمریکا از رویارویی نظامی با ایران

«نادرست بودن مذاکره با آمریکا در شرایط کنونی» و «پرهیز آمریکا از رویارویی نظامی با ایران» از جمله محورهای مطالب امروز رسانه‌های کشور در ارتباط با روابط ایران و آمریکا است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، بررسی امروز 16 اردیبهشت، روزنامه ها، خبرگزاری ها و تارنماهای داخلی منسوب به اصلاح طلبان و اصولگراها، نشان می دهد هر دوطیف این رسانه ها احتمال رویارویی نظامی آمریکا با ایران را منتفی دانسته و در این ارتباط اظهارات برخی کارشناسان و مقامات کشورمان را بازتاب داده اند.
علاوه بر این در مطالب رسانه های اصلاح طلب محورهایی که در پی می آید مطرح شده است:
«ترس از مردن» استراتژی آمریکا علیه ایران؛ منتفی بودن اقدام نظامی آمریکا علیه ایران؛ ادامه همکاری اروپا با ایران در شرایط جنگ روانی آمریکا؛ راهبرد جدید آمریکا کشاندن ایران به فاز افراطی؛ ایجاد کانال ارتباطی با ایران نیاز آمریکا برای جلوگیری از درگیری.
«دلایل پرهیز آمریکا از جنگیدن با ایران»، «مواضع قاطع ایران و عقب نشینی آمریکا» و «جنگ نرم و دیپلماسی راه مقابله با اقدامات آمریکا» از محورهای رسانه های نزدیک به جریان اصولگرا در این زمینه هستند.
رسانه های اصلاح طلب
نادرست بودن مذاکره با آمریکا در شرایط کنونی
روزنامه اعتماد با بیان اینکه صحبت از «امریکا» و «نفت» گویا در دستور کار سخنرانی‌های قریب به اتفاق مسوولان قرار دارد، با اشاره به سخنرانی عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور در همایش استانداران، نوشت: رییس شورای امنیت کشور با مرور سوابق دخالت‌ها و فشارهای ظالمانه امریکایی‌ها در مورد ایران و بدعهدی امریکا در برجام، حتی تصور مذاکره را در شرایط فعلی معادل فشار بیشتر و گام‌های بیشتر علیه ایران دانست و آن را مطلقا منتفی بر شمرد. پیش از این حسن روحانی در جلسه هیات دولت روز چهارم اردیبهشت گفته‌ بود که «ما همواره مرد مذاکره و دیپلماسی بوده همان‌طوری که مرد جنگ و دفاع هستیم. مذاکره در صورتی میسر است که همه فشارها برداشته شده، از اقدامات غیرقانونی خود عذرخواهی کنند و احترام متقابل وجود داشته باشد.»
روزنامه مردم سالاری نیز سخنان وزیر کشور را زیر عنوان « تصور مذاکره در شرایط فعلی معادل فشار بیشتر علیه ایران است» بازتاب داد.
«ترس از مردن» استراتژی آمریکا علیه ایران
« مردن از ترس جنگ یا ترس از مردن» عنوان یادداشتی در روزنامه شرق است که نگارنده در پاسخ به یادداشت دیروز این روزنامه آورده است: یادداشت روز گذشته برادر ارجمند سردار علایی درباره احتمال یا نبود امکان بروز جنگ نظامی میان ایران و آمریکا اگرچه از سر دلسوزی و حسن نیت، تلاش دارد ضمن تحلیل گزینه‌های موجود، توصیه‌هایی را درباره جلوگیری از وقوع نبرد بیان کند؛ اما به نظر می‌رسد در کُنه خود، رگه‌هایی از تسلیم و عمل به نسخه‌های نظامی غربی برای مواجهه با این دشمن دیرینه را مستتر دارد.
در بخش پایانی این یادداشت می خوانیم: ضمن یادآوری این اصل که کمترین انعطاف نظامی یا عقب‌‌نشینی در برابر دشمن، به پیشروی او می‌‌انجامد، باید مراقب بود رهاورد برنامه فعلی آمریکا برای همه اقشار به‌ویژه نظامیان کشورمان، تلاش برای «مردن از ترس» است؛ اما با تاکتیک یادآوری مداوم و هزاران‌باره «ترس از مردن».
منتفی بودن اقدام نظامی آمریکا علیه ایران
روزنامه شرق زیر عنوان «کابوس ترامپ ونزوئلا – ایران» می نویسد: بسیاری ونزوئلا را سنگ‌ محکی برای سنجش تمایل آمریکا برای اقدام نظامی در کشورهای خارجی توصیف می‌کنند. داستان از این قرار است که برخی می‌گویند با وجود تمایل تیم ضدایرانی و تندرو آمریکا در حوزه سیاست خارجی، خود شخص رئیس‌جمهور علاقه‌ای به جنگ ندارد. این گزاره چند وقتی است که بر سر زبان وزیر خارجه ایران نیز قرار گرفته. یکی از نکاتی که ظریف در گفت‌وگوهای خود با شبکه‌ها و رسانه‌های غربی برجسته می‌کند، همین است.
در بخشی از این گزارش به نقل از «سردار سلیمانی» می خوانیم: «بعضی‌‌ها می‌گویند آمریکا با ما درگیر جنگ نمی‌شود، اما اگر درگیر جنگ هم شد، «جنگ نقطه‌ای» است؛ مثلا یک نقطه ما را می‌زند. اما تصور دشمن چیست؟ شما بعضی‌وقت‌ها از زبان دشمن حرف می‌زنید؛ به‌جای آنکه واقعیت دشمن را بدانیم، قدرت دشمن را بالا می‌بریم؛ به‌جای آنکه قدرت دشمن را بشناسیم. دشمن می‌گوید ما نباید اقدامی انجام بدهیم، چون هرگونه اقدام نظامی در این مقطع ممکن است ما را به یک جنگ بی‌پایان بکشاند و همه منافع ما را به خطر بیندازد. من اطلاعات را می‌گویم، نه تحلیل».
به گزارش ایسنا، علاءالدین بروجردی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران در گفت وگو با شبکه العالم در پاسخ به این پرسش که؛ اگر آمریکایی‌ها در خلیج فارس خطایی بکنند ما چه واکنشی خواهیم داشت؟، گفت: اگر منظورتان از این خطا، احتمال حمله نظامی از سوی آمریکاست، ما این احتمال را صفر می‌دانیم. هدف از حمله آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال 2006 به لبنان در جنگ 33 روزه، آزمایش کردن ایران بود. با وجود اینکه تمام امکانات خودشان را به کار گرفتند، آنها در خط مقدم ما شکست خوردند.... ما فکر می‌کنیم آمریکایی‌ها آنقدر بی خرد نباشند که در منطقه‌ای که تا این حد با اقتصاد جهانی، اقتصاد آمریکا و اقتصاد اروپا گره خورده، جنگ تازه ای را آغاز کنند. جنگ با ایران بازی با آتش است و اگر آتش شروع شود، بطور قطع محدود به ایران نخواهد بود.
ادامه همکاری اروپا با ایران با وجود جنگ روانی آمریکا 
روزنامه آرمان زیر عنوان «جهان نظاره گر تحرکات سیاسی کاخ سفید» نوشت: کاخ سفید هر روز به بهانه‌های مختلفی فشارها را بر ایران تشدید می‌کند و این درحقیقت یک نوع جنگ روانی گسترده‌ای است که آمریکا علیه ملت ایران و محور مقاومت آغاز کرده. تصمیم جدید آمریکا علیه تعامل کشورها با فعالیت هسته‌ای ایران در حقیقت نقض کامل توافقنامه برجام تلقی می‌شود.. کشورهای اروپایی قطعا همکاری خود را با ایران ادامه خواهند داد و به همین دلیل اکنون جمهوری اسلامی ایران با اتخاذ سیاست خویشتن‌داری تلاش دارد از هرگونه اقدام شتاب‌زده خودداری کند تا ملت‌های جهان به‌تدریج، چهره واقعی رئیس‌جمهور آمریکا را بشناسند.
راهبرد جدید آمریکا کشاندن ایران به فاز افراطی
خبرگزاری ایسنا و روزنامه شرق به نقل از حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نوشتند: تلاش آمریکا از تحریم‌های تازه هسته‌ای وادار کردن ایران به خارج شدن از آژانس و ان پی تی است تا پرونده ایران در ذیل فصل 7 منشور سازمان ملل قرار گیرد، لذا ما نباید وارد فاز افراطی شویم.
وی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: استفاده از سازوکارهای بین‌المللی بدان معناست که از سازوکارهای بدون آمریکا بهره گیریم چنین ظرفیتی برای ایران وجود دارد که ما سطح خود را به توان چانه‌زنی قبل از برجام برگردانیم. در این راه هم دلیلی ندارد وارد فاز افراطی شویم. جمهوری اسلامی ایران نباید از هیچ معاهده‌ای به صورت اعلامی خارج شود چون آمریکا به دنبال چنین بهانه‌ای است.
ایجاد کانال ارتباطی با ایران نیاز آمریکا برای جلوگیری از درگیری
روزنامه مردم سالاری به نقل از ایسنا: یک روزنامه آمریکایی با بررسی سیاست‌های جدید واشنگتن درقبال تهران نوشت که این رویکرد می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد و دولت آمریکا برای جلوگیری از هرگونه احتمال درگیری می‌بایست یک کانال ارتباطی با ایران ایجاد کند.
رسانه های اصولگرا
دلایل پرهیز آمریکا از جنگیدن با ایران
«نفوذ معنوی ایران امریکا را نگران کرده است» بخشی از سخنان حجت‌الاسلام علی سعیدی، رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا در جمع فرماندهان، مسئولان، مدیران و کارکنان سپاه حضرت قمربنی هاشم علیه‌السلام می باشد که روزنامه جوان تیتر زده است.
جوان می افزاید: وی، با اشاره به دلایل دهگانه‌ای که امریکا امکان جنگیدن با ملت ایران را ندارد، گفت: گدایی آن‌ها از عربستان، تجربه جنگ‌های عراق و افغانستان و هزینه‌های گزاف و بدون نتیجه چندتریلیون دلاری در منطقه، توانمندی‌های دفاعی ما و در تیررس بودن پایگاه‌های امریکایی‌ها در منطقه از دلایلی است که امریکا امکان جنگیدن با ملت ایران را ندارد.
مواضع قاطع ایران و عقب نشینی آمریکا
روزنامه رسالت زیر عنوان « عقب‌نشینی آمریکا پس از ایستادگی ایران» به گفت و گو با کارشناسان سیاسی پرداخته و می نویسد: پس از ایستادگی و مقاومت مسئولان و مردم در مقابل تهدید‌ها و یاوه‌گویی‌های مقامات آمریکایی درباره افزایش اعمال تحریم‌ها بر کشور، گویی آمریکایی‌ها نسبت به مواضع گذشته خود کوتاه آمده و عقب‌نشینی کرده‌اند. مسئولان دولتی معتقد بودند که با آمریکا می‌توان از طریق مذاکره به یک نتیجه قابل درک رسید اما سال گذشته شاهد خروج آمریکا از برجام و چندی پیش هم شاهد عدم تمدید معافیت‌های نفتی بودیم. مقامات ایران پس از این اتفاق به طور قاطع اعلام کردند در صورتی که نفت ایران از تنگه هرمز عبور نکند حتما نفت دیگران هم عبور نخواهد کرد. هنوز یک هفته از مواضع محکم ایران در مقابل آمریکا نگذشته است که جان بولتون مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهوری آمریکا گفت: «به تهران هشدار می‌دهیم اما نمی‌خواهیم بجنگیم.» این موضع آمریکا را می‌توان عقب‌نشینی دولتش محسوب کرد.
جنگ نرم و دیپلماسی راه مقابله با اقدامات آمریکا
«دیپلماسی عمومی، ابزاری کارآمد برای مقابله با اقدامات آمریکاست» بخشی از سخنان حمید رضا ترقی است که روزنامه رسالت در بازتاب سخنان وی تیتر زده است.
حمیدرضا ترقی درباره راه‌های مقابله با اقدامات ضدایرانی آمریکا گفته است: آمریکا عمدتاً جنگ نرم را برابر ایران اتخاذ کرده و ما نیز باید در این شرایط از ابزارهای سایبری برای مقابله با جنگ نرم آمریکا استفاده کنیم که در این خصوص لشکر سایبری مطرح می‌شود.وی می افزاید: همچنین باید از ظرفیت مجامع بین‌المللی برای محکوم کردن آمریکا و کاستن از آثار فشارهای سیاسی و اقتصادی این کشور به‌نحو احسن استفاده کنیم که دیپلماسی عمومی و روشنگری افکار جهانی در این چارچوب قابل تعریف است.