۰ نفر

روسیه بزرگترین خریدار طلای جهان شد

۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۵:۴۲
کد خبر: 350803
روسیه بزرگترین خریدار طلای جهان شد

روسیه که برای قطع وابستگی به دلار آمریکا، خرید طلا را در دستور کارخود قرار داده است اکنون به بزرگترین خریدار این فلز گرانبها در جهان تبدیل شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، شورای جهانی طلا (WGC) اعلام کرده است که روسیه در سه ماهه نخست سال جاری 55.3 تن طلا خریده است و چین با خرید 33 تن طلا در این مدت در مکان دوم جهان قرار دارد.

پس از این دو کشور، قزاقستان، قطر، هند، چین، ترکیه، اکوادور و کلمبیا در مکان های بعدی قرار دارند.

بر اساس گزارش شورای جهانی طلا، در سال جاری 145.5 تن طلا در سرتاسر جهان خریداری شده است.

گفتنی است، روسیه برای قطع وابستگی به دلار آمریکا و کاهش تاثیرات مخرب آن در شرایط تحریم به خرید گسترده طلا روی آورده است.

این کشور با خرید طلا استراتژی مقابله با تحریم آمریکا را دنبال می کند که از چند سال پیش به اجرا گذاشته شد چرا که شمش طلا را بمانند حساب بانکی نمی توان مسدود کرد.

الویرا نبیولینا رئیس بانک مرکزی روسیه به تازگی اعلام کرده است که بانک مرکزی سیاست متنوع سازی ذخایر ارز و طلای خود را دنبال می کند.

بانک مرکزی روسیه در راستای این سیاست اوراق قرضه آمریکایی خود را فروخته است.

این کشور در فروردین ماه 97، 96 میلیارد دلار اوراق قرضه خزانه داری آمریکا را در اختیار داشت اما اکنون حدود 10 میلیارد دلار اوراق قرضه آمریکا را در اختیار دارد که پایین ترین سطح در یک دهه اخیر است.

بر اساس اطلاعات بانک مرکزی روسیه، حجم ذخایر طلا و ارز خارجی این کشور در زمان حاضر 487.8 میلیارد دلار است.

86.9 میلیارد دلار از این ذخایر را طلا و بقیه را ارزهای خارجی در وهله اول یورو تشکیل می دهد و مقادیری از این ذخایر نیز در اوراق بهادار خارجی نگهداری می شود.

به گزارش ریانووستی، در زمان حاضر ذخایر طلای روسیه بیش از 2168 تن است که 274.3 تن آن در سال 2018 خریداری شده است.

آمریکا در پنج سال اخیر بیش از 66 بسته تحریمی علیه روسیه وضع کرده و این روند جریان دارد.