۰ نفر

درخواست هند از FATF: پاکستان را در فهرست سیاه قرار دهید

۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۰:۱۹
کد خبر: 350748
درخواست هند از FATF: پاکستان را در فهرست سیاه قرار دهید

هند از گروه ویژه اقدام مالی (FATF) درخواست کرد که پاکستان را در فهرست 'سیاه' کشور‌هایی قرار دهد که استاندارد‌های بین المللی برای متوقف کردن جرائم مالی را رعایت نمی‌کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، رویترز روز جمعه نوشت: 'آرون جیتلی' وزیر امور مالی هند این درخواست را مطرح کرده است.

وی پیش‌تر گفته بود: با توجه به اینکه پاکستان نمی‌خواهد از نقش همیشگی اش به عنوان یک کشور یاغی در محدوده ما دست بردارد، باید به شیوه‌ای عمل کنیم که این پیکار قطعا به پیروزی ما ختم شود.

پاکستان هم اکنون در فهرست 'خاکستری' گروه ویژه اقدام مالی قرار دارد، اما هند می‌خواهد اسلام آباد به فهرست سیاه افزوده شود.

فهرست خاکستری مربوط به کشور‌هایی است که در مقابله با پولشویی و تامین مالی تروریسم کنترل کافی ندارند.

اما فهرست سیاه متهم به تامین مالی تروریسم هستند و در روابط بین بانکی محدودیت‌های جدی بر آن‌ها اعمال می‌شود.

دور جدید تنش‌ها در مناسبات هند و پاکستان از روزی آغاز شد که گروه شبه نظامی «جیش محمد» در کشمیر تحت کنترل هند عملیاتی انتحاری علیه نیرو‌های ارتش این کشور به مرحله اجرا گذاشت.

عملیاتی که باعث شد، هندوستان بلافاصله انگشت اتهام را به طرف نیرو‌های امنیتی پاکستان بگیرد و نخست‌وزیر هند در واکنشی خشم‌آلود، از گرفتن انتقام سخن به میان آورد و در نهایت دستور بمباران محلی را در کشمیر تحت کنترل پاکستان صادر کرد.

گروه ویژه اقدام مالی (Financial Action Task Force) یک سازمان بین دولتی است که در سال ۱۹۸۹ با ابتکار گروه جی۷ با نگرش به سیاست‌های توسعه برای مبارزه با پول‌شویی بنیاد شده‌است.