۰ نفر

پامپئو: روسیه مانع فرار مادورو شد

۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۰:۴۲
کد خبر: 350350
 پامپئو: روسیه مانع فرار مادورو شد

وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه‌ای اعلام کرد، قرار بود نیکولاس مادورو کشورش را به مقصد کوبا ترک کند تا در تبعید به سر ببرد اما روسیه مانع آن شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا در گفت‌وگو با سی ان ان درباره ناآرامی‌ها در ونزوئلا اظهار کرد، حتی هواپیمای او در باند فرودگاه آماده بود تا او را از کشور خارج کند و به  هاوانا در کوبا ببرد اما روسیه به او پیغام داد باید بماند و این کار را نکند.

پامپئو در دو گفت‌وگو با شبکه‌های تلویزیونی سی‌ان‌ان و فاکس نیوز در مورد حمایت از خوآن گوآیدو تصریح کرد:‌ ما هیچ چیز مخفی نداریم و تمامی حمایت‌های قاطعانه خود از گوآیدو رو از پیش گفته بودیم و بر آن تاکید داریم.

وزیر خارجه آمریکا افزود:‌ ما اطلاع داریم که حلقه نزدیک مادورو نیز آماده بودند کشور را ترک کنند. در ونزوئلا این کوبایی‌ها و روس‌ها هستند که هنوز مادورو را نگه داشته‌اند و ما به طور قاطع گفته‌ایم این ارتباط باید قطع شود.

او در پاسخ به این پرسش که با توجه به پیام‌های قاطع آمریکا هنوز کوبا و روسیه کار خود را می‌کنند و قدم بعدی چه خواهد بود، گفت:‌ من به جزئیات اشاره نمی‌کنم. ما به کار خود ادامه می‌دهیم و این مردم ونزوئلا هستند که مشغول تعیین سرنوشت خود هستند و ما در کنار آن‌ها خواهیم ماند.

وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به پرسشی دیگر در مورد اینکه روسیه تسلیحات موشکی در ونزوئلا دارد و واکنش‌های احتمالی آمریکا چه خواهد بود، افزود:‌  ترامپ به طور قطع گفته که تمامی گزینه‌ها روی میز است و یکی از این گزینه‌ها، اقدام نظامی است. ما تلاش‌مان این است که این گزینه را عملی نکنیم و زندگی مردم ونزوئلا را در خطر نبینیم ولی اگر ترامپ تصمیم بگیرد و اگر گزینه نظامی انتخاب شود، هیچ‌ کس نباید خود را گول بزند و باید بداند که نیروی نظامی آمریکا این توانایی را دارد که آن دستور را به شکلی اجرا کند که نتیجه مورد نظر ترامپ تحقق یابد.

رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا اظهار کرد:‌ ما تمامی تلاش‌مان این است که هیچ‌گونه خشونتی در کار نباشد. ما تلاش می‌کنیم جلوی مادورو را که "تبهکاران کوبایی" را سپر خود و علیه مردم خودش کرده، بگیریم. می‌بینیم خیلی‌ها در مورد دخالت نظامی حرف می‌زنند خوب یکی‌ همین است که نیروهای نظامی کوبا در ونزوئلا حضور دارند. این نیروها با هماهنگی با مادورو و بدون کسب اجازه از گوآیدو و پارلمان ونزوئلا آمده‌اند. این همان دخالت و حضور نظامی است و این همان چیزی است که مردم ونزوئلا خواهان سرنگونی آن هستند.

وی خاطرنشان کرد، در مورد کوبایی‌ها ما به آنها اطلاع دادیم که حمایت‌شان از این مجرم امری غیرقابل قبول است.

مایک پامپئو گفت: همین الان حدود ۱۰ درصد جمعیت ونزوئلا از کشور فرار کرده‌اند. ایالات متحده به طور کامل و در خیلی از نقاط جهان آماده حمایت از دموکراسی و آزادی و حمایت از حقوق مردم ونزوئلا است.

وی اضافه کرد: نیکولاس مادورو دیگر جایی در ونزوئلا ندارد و باید از کشور خارج شود.

وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به این پرسش که اگر پیامی بخواهد به مادورو بدهد، آن پیام چه خواهد بود، گفت:‌ «هواپیما را روشن کن و زودتر برو.»‌

پامپئو در مورد خط قرمزهای آمریکا در مورد ونزوئلا نیز گفت:‌ نمی‌خواهم به جزئیات اشاره کنم ولی آمادگی کامل داریم. آمریکا و تمامی کشورهایی که ریاست جمهوری خوان گوآیدو را به رسمیت شناخته‌اند، آماده کمک به مردم ونزوئلا و بازسازی آن کشور هستند.

پامپئو، مدیر سابق آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا منبع اطلاعات خود را فاش نکرد، اما گفت، آمریکا با ده‌ها و ده‌ها تن مذاکره می‌کند.

وزیر خارجه آمریکا اشاره کرد، آمریکا مذاکرات بسیار و بسیاری داشته و تمام شواهد دال بر آن است که هواپیمای مادورو آماده پرواز روی باند و او آماده بود که برود.

گوآیدو روز سه‌شنبه و در حالی که شماری از نظامیان به او پیوسته بودند، اعلام کرد عملیات «پایان دادن به غصب» در ونزوئلا آغاز شده است. وی در پیامی ویدئویی در توئیتر وعده داد برنامه رسیدن به آزادی ادامه دارد.