۰ نفر

پایتخت اندونزی تغییر می‌کند

۹ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۶:۰۴
کد خبر: 349922
پایتخت اندونزی تغییر می‌کند

جوکو ویدودو رئیس جمهوری اندونزی اعلام کرد که تصمیم گرفته است پایتخت این کشور 260 میلیون نفری را از جاکارتا در جزیره جاوه به شهر دیگری منتقل کند.با بالا آمدن آب اقیانوس‌ها این خطر وجود دارد که در 30 سال آینده بخش‌های اعظم این شهر با 10 میلیون نفر جمعیت زیر آب رود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، اندونزی دارای بزرگترین اقتصاد جنوب شرق آسیاست و جاکارتا پایتخت آن یکی از شلوغ ترین پایتخت های جهان محسوب می شود.
' بامبانگ برودجونگورو' وزیر برنامه ریزی اندونزی امروز پس از نشست هیات دولت اندونزی در جاکارتا در گفت وگو با رسانه های این کشور اعلام کرد که رئیس جمهوری مصمم است که پایتخت چهارمین کشور پرجمعیت جهان را به خارج از جزیره پرازدحام جاوه منتقل کند که این تصمیم بسیار مهمی برای این کشور است.
وی تاکید کرد : براساس دستور رئیس جمهور جوکوی، هیات دولت باید شهر جدیدی را با ویژگی های مطرح ، برای جایگزینی پایتخت انتخاب کند.
به گفته وی روند انتخاب و جابه جایی از شهر ساحلی جاکارتا (پایتخت کنونی اندونزی) که در سواحل شمالی جزیره جاوه مستقر است به کلان شهر دیگری ممکن است تا 10سال طول کشد آن گونه که این اتفاق در برزیل ، مالزی و قزاقستان رخ داده است.
جاکارتا، پایتخت اندونزی با جمعیتی افزون بر 10 میلیون نفر بیش از همه شهر‌های جهان در خطر غرق شدن است. بالا آمدن آب اقیانوس‌ها این خطر را در پی دارد که در 30 سال آینده بخش‌های اعظم این شهر که چند میلیون شهروند دارد، به زیر آب بروند.
دانشمندان مرکز باندونگ تکنولوژی هشدار داده‌اند که جاکارتا بیش از همه شهر‌های دیگر در معرض خطر غرق شدن است، زیرا که این شهر روی زمین‌هایی باتلاقی بنا شده و 13 رود از میان آن می‌گذرند.
آنچه اوضاع را خطرناک‌تر می‌کند، طغیان این رود‌ها همزمان با باران‌های استوائی موسمی است و این امر سبب می‌شود ارتفاع سطح آب در باتلاق‌ها هر سال بیش از سال گذشته شود. این امر جاکارتا را با خطر غرق شدن کامل روبرو کرده است.
مرکز پژوهشی باندونگ تکنولوژی اندونزی سال گذشته با انتشار گزارشی زیست محیطی پیش بینی کرد که تا سال 2050 بیش از 95 درصد بخش‌های جاکارتا به زیر آب خواهند رفت.
پژوهشگران این مرکز برآورد کردند جاکارتا که بر روی زمین‌هایی باتلاقی بنا شده و 13 رود از میان آن می گذرد در سالهای آتی کم کم به زیر آب فرو خواهد رفت .
براین اساس ، بخش های شمالی جاکارتا باسرعت بیشتری در آب های اقیانوسی فرو می رود.
طبق این گزارش در یک دهه آینده ، جاکارتا سالانه 2.5 سانتی متر و در مجموع 10 سال، 2.5 متر در آبهای اقیانوسی فرو خواهد رفت. این موضوع در یک دهه اخیر به یکی از مهمترین چالش های زیست محیطی و اقتصادی دولت های مختلف اندونزی به ویژه دولت جوکوی تبدیل شده است.
از این رو دولت جوکوی در 5 سال گذشته چندین بار اعلام کرده که اقدامات موثری برای نجات پایتخت این کشور انجام خواهد شد که از جمله اینکه میان جاکارتا و آبهای اقیانوسی در نوار ساحلی دیواری به طول 32 کیلومتر ساخته می شود. 
یکی دیگر از برنامه های اعلام شده برای نجات جاکارتا ساخت 17 جزیره مصنوعی جدید برای کم کردن حجم و سطح آب که پایتخت این کشور به ویژه بخش های شمالی آن را تحت تاثیر قرارداده است.