۰ نفر

فتح بروکسل با پوپولیست جوان

۵ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۵:۱۵
کد خبر: 348972
فتح بروکسل با پوپولیست جوان

اولین مناظره تلویزیونی 12 نامزد پیش‌روی فرانسوی برای انتخابات پارلمان اروپا شاهد اتفاق جالبی بود: از این 12 نامزد خواسته شده بود تا یک شیء را که از نگاه آنها سمبل اروپا به شمار می‌آید، نشان دهند. نامزد محافظه‌کاران از حزب جمهوری نسخه‌ای از کتاب «اودیسه» هومر را در دست داشت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق، رافائل گلاکسمن، نامزد چپ‌ها هم تکه‌ای از دیوار برلین را با خود به مناظره آورده بود. «یوردان باردلا»، نامزد پیشتاز راستگرایان پوپولیست فرانسوی از «جبهه ملی» که از سوی مارین لوپن، رهبر این حزب نامزد شده، یک الک آشپزخانه را در برابر دوربین‌ها گرفت.

باردلا، سخنگوی جبهه ملی که در صدر لیست نامزدهای این حزب راستگرا برای انتخابات ماه می پارلمان اروپا قرار گرفته، فقط 23 سال دارد اما به‌خوبی به بازی‌های رسانه‌ای مسلط است.«‌نیازی نبود برای یافتن سمبل اروپای امروز چندان فکر کنم. همین الک آشپزخانه بهترین سمبل است». باردلا دو روز بعد از این مناظره در توجیه اقدام خود گفت: «اروپای امروز دقیقا به الکی شباهت دارد که همه‌چیز از آن رد می‌شود؛ اسلحه، مهاجر و تروریست. محصولاتی که امنیت و سلامت ما را تهدید می‌کنند اما اتحادیه اروپا هیچ محافظتی از ما به عمل نمی‌آورد».

این نامزد جوان در روزهای گذشته با همراهی مارین لوپن، رهبر جبهه ملی فرانسه به شهرهای کوچک و دهکده‌هایی در این کشور سفر کرد که «دیگر سیاست‌مداران توجهی به آن مناطق نمی‌کنند. ساکنان این شهرهای کوچک و دهکده‌ها تفاوتی با دیگران ندارند اما سیاست‌مداران آنها را فراموش کرده و به حال خود رها کرده‌اند». رها‌کردن و فراموش‌شدگان، کلماتی هستند که در ادبیات دونالد ترامپ و حامیان برگزیت و دیگر پوپولیست‌ها بارها تکرار شده است.

اقبال نسل جوان

حدود یک ماه تا انتخابات پارلمانی اروپا زمان باقی مانده و باردلا موقعیت خوبی در نظرسنجی‌ها دارد. «جبهه ملی» که به‌تازگی نام خود را به «گردهمایی ملی» تغییر داده در نظرسنجی‌ها فاصله‌ای بسیار کم با حزب حاکم جمهوری دارد و فقط با 2 درصد اختلاف پس از حزب جمهوری قرار دارد. باردلا شعارهای عمده خود را این‌گونه تعیین می‌کند: «محدود‌کردن توافق‌های تجاری به دلیل ضربه‌ای که به کشاورزان فرانسوی می‌زند، محدود‌کردن تعداد مهاجرانی که وارد فرانسه می‌شوند به دلیل بی‌نیازی این کشور به آنها و نیز بازگرداندن کنترل پول مردم به خودشان». با این شعارها رویکرد باردلا روشن‌تر می‌شود. او با اینکه نامزد انتخابات پارلمانی اروپا است اما از مخالفان جدی اتحادیه اروپا محسوب می‌شود. این نامزد جوان 23ساله در کنار مارین لوپن، برای پیروزی در انتخابات پارلمانی اروپا حساب ویژه‌ای روی حمایت نسل جوان فرانسه بازکرده‌اند. نظرسنجی مؤسسه Elabe حاکی از این است که حدود 23 درصد جوانان 18 تا 24 ساله فرانسوی که می‌توانند در انتخابات ماه آینده شرکت کنند، از «گردهمایی ملی» حمایت می‌کنند.

خانه‌تکانی در حزب

با اینکه لوپن و باردلا دو چهره رادیکال انتخابات پارلمانی اروپا با شعارهای خود علیه مهاجرت و توافق‌های تجاری عزم خود را جزم کرده‌اند تا بر امانوئل مکرون و آنگلا مرکل پیروز شوند اما اوضاع در حزب «گردهمایی ملی» چندان هم بر وفق مراد رهبران آن نیست. لوپن پس از شکست در انتخابات ریاست‌جمهوری 2017 تصمیم گرفت تا به چهره‌های جوان بیش از گذشته میدان دهد اما هنوز حزب از وضعیت بحرانی خارج نشده است. شکست لوپن از مکرون در انتخابات 2017 تغییراتی اساسی در حزب راستگرایان افراطی فرانسه ایجاد کرد. فلوریان فیلیپو، استراتژیست لوپن و فرد مورد اعتماد او که تأکید زیادی بر جوان‌سازی حزب داشت، کمی پس از آن انتخابات به همکاری خود با لوپن پایان داد. ماریون لوپن، یکی از اقوام لوپن که زمانی با 29 سال سن جوان‌ترین عضو پارلمان فرانسه لقب گرفته بود و از حامیان راستگرایان افراطی محسوب می‌شد هم اعلام کرد موقتا سیاست را کنار خواهد گذاشت. با این تحولات بود که تعداد نمایندگان این حزب در پارلمان کاهش قابل‌ملاحظه‌ای یافت و لوپن برای حفظ امید راستگرایان فرانسوی برای انتخابات پارلمانی اروپا تحت فشار قرار گرفت تا اصلاحاتی اساسی در حزب اعمال کند و شعار«بازگرداندن فرانسه به فرانسوی‌ها» را برای انتخابات پیش‌رو برگزید؛ شعاری که به‌روشنی حاکی از مخالفت لوپن با ورود مهاجران به فرانسه است. ورود چهره‌هایی مانند باردلا به حزب «گردهمایی ملی» خون تازه‌ای در رگ‌های این حزب افراطی دمید و امیدواری‌ها برای موفقیت در انتخابات پارلمانی اروپا را افزایش داد. نه‌تنها وضعیت امروز باردلا به‌عنوان صدرنشین لیست انتخاباتی حزب «گردهمایی ملی» نقطه قوتی برای حزب و هوادارانش محسوب می‌شود بلکه پیشینه او نیز مورد توجه رهبران حزب قرار گرفته است. باردلا در سال 1995 در سن دنی از مادری ایتالیایی و مهاجر به دنیا آمد. کمی پس از به‌دنیا‌آمدن یوردان، مادر او با جدایی از پدرش به‌تنهایی فرزندش را با حداقل حقوق بزرگ کرد. آن روزها سن‌دنی محل سکونت بسیاری از مهاجران  بود و حالا همین مهاجران به موضوع سخنرانی باردلا تبدیل شده‌اند. باردلا با اینکه فرزند یک مهاجر است اما در کنار دیگر رهبران حزب، خواستار جلوگیری از ورود مهاجران است. با‌این‌حال حامیان باردلا می‌گویند او به‌طور کامل مخالف ورود مهاجران به فرانسه نیست بلکه مهاجران را به دو دسته خوب و بد تقسیم می‌کند و تنها از ورود دسته اول به کشور استقبال می‌کند.

باردلا به‌تازگی در گفت‌و‌گویی به دلایل علاقه‌مندشدن خود به سیاست پرداخت و گفت: «در همان سال‌های اول زندگی با خشونت روبه‌رو شدم. گروه‌های تبهکاری، افراط‌گرایان مذهبی و بنیادگرایان بیشترین خشونت را از خود نشان می‌دادند. حتی از شر قاچاقچیان مواد مخدر هم در امان نبودم. آنها پس از مدرسه من را بازرسی می‌کردند تا مطمئن شوند خبرچین پلیس نیستم. از همین زمان بود که افکار سیاسی در ذهنم شکل گرفت. محله سن‌دنی و اتفاقاتی که هر روز در آن رخ می‌داد، نقشی اساسی در ورود من به دنیای سیاست داشت». دیدگاه منفی باردلا علیه مهاجران و مسلمانان باعث شد تا تمایل زیادی به حزب جبهه ملی داشته باشد و در سال 2012 کمی پس از انتخابات ریاست‌جمهوری، در 16‌سالگی به عضویت «جبهه ملی» درآمد. چهار سال بعد باردلا توانست در انتخابات محلی پیروز شده و به‌عنوان عضو حزب جبهه ملی وارد یکی از شوراهای منطقه‌ای حومه پاریس شود. دیدگاه‌های افراطی باردلا علیه مهاجران باعث جلب نظر لوپن شد و او در نهایت باردلا را برای انتخابات پارلمانی اروپا در نظر گرفت.

در حالی اروپا در آستانه انتخابات 26 می قرار گرفته که موقعیت راستگرایان افراطی در دو سال اخیر بهبود یافته و ایدئولوژی آنها در سراسر این قاره گسترش یافته است. در اتریش و ایتالیا دولت‌هایی پوپولیست بر سر کار هستند و اکنون پوپولیست‌های راستگرای فرانسوی امیدوارند تا به کاخ الیزه راه یابند. اما کلید موفقیت راست‌های فرانسه از انتخابات پارلمانی اروپا می‌گذرد؛ مسیر فتح پاریس از بروکسل می‌گذرد.