۰ نفر

آمریکا دو جنگنده اف-۳۵ به ترکیه تحویل می‌دهد

۲۹ اسفند ۱۳۹۷، ۱۲:۵۳
کد خبر: 342852
آمریکا دو جنگنده اف-۳۵ به ترکیه تحویل می‌دهد

طبق گزارش یک رسانه ترکیه‌ای، سخنگوی «برنامه اف-۳۵» در آمریکا اعلام کرد که دو فروند از این جت‌های‌ جنگنده به ترکیه تحویل داده می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، علیرغم ادامه تنش‌ها در روابط واشنگتن و آنکارا بر سر خرید سامانه «اس-۴۰۰» از روسیه، یک رسانه ترکیه‌ای به نقل از یک سخنگوی آمریکایی از تحویل دو فروند جنگنده «اف-۳۵» به ترکیه در آینده خبر داده است.

«جو دلاودووا» سخنگوی «برنامه اف-۳۵» به «آناتولی» گفته است: «ترکیه در حال حاضر دو «اف-۳۵ ای» در پایگاه نیروی هوایی لوک دارد و دو هواپیمای دیگر هم در مراحل نهایی تدارکات برای فرستادن به این پایگاه قرار دارند. مقرر شده که دو هواپیمای اولی ماه نوامبر وارد کشور (ترکیه) شوند».

طبق توافقات آمریکا و ترکیه در برنامه اف-۳۵، پایگاه نیروی هوایی لوک واقع در شهر «کلندیل» ایالت آریزونا به عنوان مکانی برای آموزش خلبانان و پرسنل نیروی هوایی ترکیه درنظر گرفته شده است.

خبرگزاری آناتولی در ادامه گزارش خود به نقل از برخی «منابع مطلع» خبر داده که تحویل دو فروند اف-۳۵ به ترکیه ظرف چند هفته آینده انجام خواهد شد.

طبق گزاش این رسانه، آمریکا می‌بایستی بین یک تا دو سال بعد از انجام آموزش‌های مورد نیاز درباره اف-۳۵ به پرسنل ترکیه‌ای، این جت‌ها را به ترکیه تحویل دهد.

ماه ژوئن مراسم تحویل اولین سری از دو فروند اف-۳۵ آمریکا به ترکیه برگزار شد و این جنگنده‌ها به پایگاه لوک فرستاده شدند تا در آنجا به خلبانان و کادر پروازی ترکیه‌ای آموزش‌ داده شود. با این وجود، تاکنون هیچ‌یک از اف-۳۵ها وارد ترکیه نشده‌اند.

ترکیه در سال ۲۰۰۲ برای اولین باربه برنامه مشترک اف-۳۵ با آمریکا پیوست و بیش از ۱.۲۵ میلیارد دلار در آن سرمایه‌گذاری کرده و برای مشتریان این جنگنده، اجزای و قطعات مختلف اف-۳۵ را تولید کرده است.

علیرغم همکاری مشترک ترکیه با آمریکا در برنامه تولید اف-۳۵، طرح مدنظر آنکارا برای خرید این جنگنده‌ها بعد از اعلام تصمیم ترکیه به خرید سامانه پدافندی اس-۴۰۰ روسیه، مقام‌های آمریکایی از احتمال توقف تحویل اف-۳۵ به ترکیه خبر داده‌اند.

اول اسفندماه بود که طبق گزارش‌ها با امضای لایحه بودجه جدید آمریکا توسط «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور این کشور، مصوبه کنگره آمریکا برای تعلیق روند تحویل جنگنده‌های اف-۳۵ به ترکیه به قانون تبدیل شده است.

در یکی از بندهای این لایحه بودجه، ارسال این جنگنده‌ها به ترکیه به بعد از دریافت گزارش نهایی وزرای خارجه و دفاع آمریکا در مورد تصمیم آنکارا برای خرید «اس-۴۰۰» از روسیه موکول شده است.

در گزارش اولیه ارسالی پنتاگون به کنگره آمده بود که خرید اس-۴۰۰ به عدم ارسال اف-۳۵، بالگردهای پیشرفته «شینوک-۴۷» و «بلک هاوک-۶۰» و همچنین جنگنده‌های «اف-۱۶» به ترکیه منجر می‌شود.