۰ نفر

واکنش کشورهای غربی به حمله تروریستی در نیوزیلند

۲۴ اسفند ۱۳۹۷، ۲۳:۵۱
کد خبر: 341939
واکنش کشورهای غربی به حمله تروریستی در نیوزیلند

شماری از کشورها و نهادهای غربی روز جمعه در واکنش به حمله تروریستی و نژادپرستانه به دو مسجد در نیوزیلند، این حمله را محکوم و با بازماندگان و خانواده قربانیان حادثه ابراز همدردی کردند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، آمریکا، آلمان، فرانسه، اسپانیا، سوئد، انگلیس، نروژ، ایتالیا و مجارستان از جمله کشورهایی بودند که در نخستین ساعات حادثه، در محکومیت این جنایت بیانیه دادند.
«آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان در پیامی به نخست وزیر نیوزیلند، مراتب تسلیت خود را در این خصوص اعلام کرد.
وی نوشت: حمله به شهروندان مسلمان، حمله‌ به دمکراسی نیوزیلند و جامعه‌ی آزاد و بردبار آن است. 
«امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه نیز در صفحه توئیتر خود، این حمله را «جنایتی تنفرانگیز علیه مساجد» خواند و آن را محکوم کرد.
دولت فرانسه اعلام کرده است که در واکنش به حادثه نیوزیلند، ضریب امنیتی مساجد و مکان‌های مذهبی را افزایش داده است.
«پدرو سانچز» نخست وزیر اسپانیا هم در توئیتر، ضمن ابراز همدردی با حادثه‌ دیدگان نوشت که این حمله برای او «شوکه‌ کننده» بوده است.
سانچز در این پیام با محکومیت «افراطی‌گری» آن را تلاشی برای فروپاشی جوامع دانست.
«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا هم در صفحه توئیترش نوشت: 49 بی‌گناه بی هیچ دلیل و منطقی جان باختند و بسیاری دیگر هم زخمی شدند.
وی که خود شهره به اظهارات نژادپرستانه است، بدون اشاره به علل و انگیزه های مهاجم گفت که کشورش برای امدادرسانی به نیوزیلند آمادگی دارد.
«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا نیز با محکوم کردن این حادثه تروریستی نوشت: حمله به مراکز مذهبی، حمله به همه ما افرادی است که تفاوت و آزادی مذهب و بیان را ارج می نهیم.
«ارنا سولبرگ» نخست وزیر نروژ هم به شبکه تلویزیونی «ان‌آر‌کی» این کشور گفت: این حادثه به همه ما یادآور می‌شود که کاهش تنش‌ها و مقابله با افراطی‌گری تا چه حد ضروری است.
وی ادامه داد: این حمله‌ تروریستی از سوی راست‌ های افراطی‌ علیه مهاجران و پناهجویان، یادآور لزوم مبارزه با تندروی در هر شکل و فرم آن است. 
نخست وزیر ایتالیا «جوزپه کونته» هم این حادثه را «رعب‌آور» خواند و نوشت: قربانیان زمانی هدف حمله قرار گرفتند که در محل عبادت بودند. نارواداری، کینه و خشونت به هر شکلی غیرقابل‌ پذیرش است.
«ترزا می» نخست‌وزیر انگلیس هم روز جمعه با صدور بیانیه‌ای در واکنش به حادثه مرگبار و تروریستی نیوزیلند گفت: شانه‌به‌شانه مسلمانان نیوزیلند، انگلیس و سراسر جهان ایستاده‌ایم.
وی ادامه داد: ایدئولوژی‌های فاسد که منشأ نفرت و ترس در جامعه است، هیچ جایگاهی ندارد و ما با کمک یکدیگر، آن‌هایی را که تلاش می‌کنند تا ارزش‌ها و روش زندگی ما را نابود کنند، شکست می‌دهیم.
«اندرس ساموئلسن» وزیر امورخارجه دانمارک نیز ضمن ابراز همدردی با بازماندگان این حادثه نوشت: افراط ‌گری بار دیگر روی زشت خود را نشان داد.
جامعه یهودیان دانمارک هم از جمله نهادهای مذهبی بود که به این حادثه واکنش نشان داد و آن را «شوک‌آور» خواند.
پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان هم ضمن ابراز همبستگی با خانواده قربانیان، برای حادثه ‌دیدگان شفای عاجل طلب کرد.
در بیانیه واتیکان در این باره آمده است که پاپ «از کشته و مجروح شدن مردم در جریان این خشونت بی‌منطق، عمیقا اندوهگین است».
روز جمعه مهاجمانی مسلح با حمله به دو مجسد در شهر کرایست چرچ در نیوزیلند، مردم و نمازگزاران را به گلوله بستند.
در این حادثه که یکی از افراد مهاجم آن را به صورت زنده در صفحه فیس‌بوک خود پخش می‌کرد، تا این لحظه 49 تن کشته و نزدیک به 50 نفر دیگر زخمی شدند.
مظنون اصلی یک مرد 28 ساله اهل استرالیا با تبار انگلیسی توصیف شده که پیشتر بارها در صفحات مجازی خود از حضور مهاجران مسلمان در سرزمین‌های اروپایی ابراز خشم کرده بود.