۰ نفر

همکاری‌های ایران و عراق به نفع دو ملت است

۲۱ اسفند ۱۳۹۷، ۰:۳۶
کد خبر: 341184
همکاری‌های ایران و عراق به نفع دو ملت است

رئیس جمهور شامگاه دوشنبه در همایش مشترک تجاری ایران و عراق که در کاخ نخست‌وزیری عراق برگزار شد، با بیان اینکه گسترش روابط میان تجار و فعالان اقتصادی به نفع دو ملت است، گفت: تاریخ، فرهنگ مشترک، قرابت دینی و فکری دو ملت، شرایط جغرافیایی و هم‌مرز بودن و همسایگی و امنیت ثبات، باعث توسعه فعالیت‌های تجاری و اقتصادی میان ایران و عراق است.

به گزارش اقتصادآنلاین، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی اظهارداشت: دو ملت ایران و عراق همواره در ایجاد امنیت ثبات در کنار یکدیگر بوده و در سال‌های اخیر، بهترین تجربه را در این راستا به ملل جهان نشان داده‌اند.
رئیس جمهور با بیان اینکه امروز بخاطر فداکاری‌های ملت و ارتش عراق، ‌شاهد بهترین وضعیت امنیتی در این کشور هستیم، گفت: دولت و ملت ایران خوشحالند از اینکه از ابتدا در مسیر مبارزه با تروریسم در کنار ملت و ارتش عراق قرار داشتند.
دکتر روحانی با اشاره به اینکه دستاورد ثبات و امنیت در عراق در راستای ثبات ایران و منطقه بوده و زمینه‌ساز فعالیت تجاری و فرهنگی برای همگان است، خاطر نشان کرد: فعالان تجاری و اقتصادی ایران، حتی در روزهای ناامنی و خطر هم در کنار ملت عراق قرار داشتند و در آن شرایط فعالیت‌های اقتصادی خود را قطع نکرده و به آن ادامه دادند.
رئیس جمهور مذاکرات هیأت‌های عالیرتبه ایران و عراق را مثبت ارزیابی کرد و گفت: امروز توافقات بسیار خوبی میان دو طرف حاصل شد که می‌تواند زمینه خوبی برای فعالیت بیشتر تجار و فعالان اقتصادی دو کشور ایجاد کند.
دکتر روحانی با اشاره به اینکه در این مذاکرات در خصوص تعرفه ترجیحی توافق شد، افزود: در زمینه استاندارد کالاها مقرر شد شرکت‌های مورد توافق دو کشور مبنای کار باشند.
رئیس جمهور اظهار داشت: آمادگی داریم که تجار ایرانی در عراق فعال شده و کالاهای مورد نیاز را تأمین کنند تا بتوانیم به تراز قابل قبولی در تجارت دو کشور دست پیدا کنیم.
دکتر روحانی توافق دو کشور در زمینه تسهیل در شرایط تردد تجار و بازرگانان و مردم دو کشور را مورد اشاره قرار داد و گفت: مقرر شد ویزا همچنان میان دو کشور باقی بماند، اما پول ویزا حذف شده و به صورت مجانی ارایه شود که بر این اساس ابتدا جمهوری اسلامی ایران این تصمیم را اعلام کرده و متعاقب آن عراق اعلام خواهد کرد که این امر ضمن تسهیل رفت و آمد مردم دو کشور در زمینه گردشگری و تجارت نیز مؤثر است.
رئیس جمهور با اشاره به تصمیم مسئولان دو کشور در زمینه ایجاد شهرک‌های صنعتی در مرزهای مشترک به منظور انجام سرمایه‌گذاری و فعالیت اقتصادی گفت: ایران آماده توسعه مناسبات در بخش‌های مختلف از جمله انرژی و تأمین برق و گاز مورد نیاز عراق و اتصال راه‌آهن ایران به عراق است که این می تواند گام بزرگی در توسعه روابط اقتصادی و گردشگری دو کشور باشد.
دکتر روحانی با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران مصمم به توسعه روابط تجاری و اقتصادی با عراق و افزایش حجم مبادلات از 12 میلیارد دلار به 20 میلیارد دلار است، گفت: تسهیل روابط بانکی و اجرای توافقات در این راستا می‌تواند یک فرصت تاریخی بزرگ برای دو دولت، دو ملت و فعالان اقتصادی بوجود آورد.
رئیس جمهور اظهار داشت: با نگاهی به تاریخ دو کشور امروز شاهد نزدیک‌ترین روابط و مناسبات میان دو کشور هستیم که این با مجاهدت دو ملت و پیوند خون جوانان دو کشور برای مبارزه با تروریسم حاصل شده و همچنان ادامه می‌یابد.
دکتر روحانی تأکید کرد: این فرصت تاریخی می‌تواند نقطه عطفی در روابط دو کشور باشد.
رئیس جمهور تصریح کرد: دو ملت ایران و عراق دارای هدف و آرمان واحد و نظرات مشترک نسبت به مسایل منطقه هستند و مطمئناً مناسبات و همکاری‌های گسترده تجاری و اقتصادی دو کشور به نفع دو ملت و منطقه خواهد بود.
عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق نیز در این همایش با اشاره به مذاکرات و توافقات مثبتی هیأت‌های عالیرتبه ایران و عراق در راستای توسعه همه جانبه مناسبات و همکاری‌های گوناگون بویژه در زمینه اقتصادی و تجاری، گفت: مصمم به توسعه روابط همه جانبه با جمهوری اسلامی ایران هستیم و در این راستا از حضور و همکاری فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران دو کشور حمایت می‌کنیم.
در این نشست جمعی از فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران دو کشور به بیان نقطه‌نظرات و دیدگاه‌های خود پرداختند.