۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

آتش فقط با استعفای ماکرون می‌خوابد/سیاه‌نمایی دولت فرانسه علیه جلیقه زردها

۱۱ اسفند ۱۳۹۷، ۱۶:۱۰
کد خبر: 339149
آتش فقط با استعفای ماکرون می‌خوابد/سیاه‌نمایی دولت فرانسه علیه جلیقه زردها

در حالی اعتراضات موسوم به جلیقه زردها در فرانسه وارد شانزدهمین هفته خود می شود که خواسته معترضین به استعفای رئیس جمهور این کشور معطوف شده است.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ اعتراضات جلیقه زردها که از نوامبر سال گذشته برای افزایش مالیات سوخت آغاز شد، امروز وارد شانزدهمین هفته خود شد. به گفته منابع مطلع این تظاهرات نیز شهرهای مختلف فرانسه به شکل راهپیمایی انجام شد.

اما گفتنی است در حالی این اعتراضات چهارمین ماه خود را پشت سر می گذارد که آمارها حکایت از سرد شدن تنور این معترضان را دارد. چراکه بنا بر آمارهای منتشر شده، ، حدود چهل هزار نفر در تظاهرات اعتراض آمیز هفته گذشته شرکت کردند. اما حضور معترضین در روزهای ابتدایی راهپیمایی ها در نوامبر بالغ بر 280 هزار نفر بود. البته این آمارها از سوی وزارت کشور فرانسه منتشر شده است و به نظر می رسد تعداد شرکت کنندگان را بسیار بیشتر از ارقام رسمی برآورد شود. گفتنی است از آغاز این اعتراضات تاکنون حداقل 10 نفر کشته و حدود 6 هزار نفر بازداشت شده اند. بیش از 2 هزار نفر نیز در جریان این اعتراضات زخمی شده اند.

گرچه این اعتراضات در مخالفت با تصمیم دولت امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه برای افزایش مالیات سوخت آغاز شده و دولت پاریس تسلیم معترضان شده و این تصمیم را لغو کرده است ولی جلیقه زردها که به شدت از سیاست های اجتماعی و اقتصادی دولت فرانسه ناراضی هستند، حاضر به پایان دادن به این تظاهرات نیستند. در مجموع گفتنی است شهروندان معترض خواهان استعفای امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه هستند؛ چرا که او را همسو با منافع ثروتنمدان و اقلیت بهره‌مند جامعه می‌دانند.

از سویی دیگر از شروع این تظاهرات آمارهایی مبنی بر کند شدن رشد اقتصادی فرانسه منتشر شده است. از این رو در بازه زمانی سه ماهه پایانی سال ۲۰۱۸ و نخستین ماه سال ۲۰۱۹ خسارت سنگینی به رشد اقتصادی فرانسه وارد کرده که حدود ۰.۲ درصد برآورد می‌شود. اما بیشتر به نظر می رسد اعلام این اعداد و ارقام از خسارت وارده از سوی جلیقه زردها به اقتصاد فرانسه، به دلیل سیاه‌نمایی دولت در خصوص این جنبش باشد.