۱۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۰
کد خبر 339082

یک اقتصاددان آمریکایی، طرحی مبنی بر افزایش مالیات برای ثروتمندان تا 70درصد را ارائه کرد که افراد زیادی نیز با آن موافق هستند.

به گزارش خبرنگار اقتصادآنلاین، نماینده مجلس آمریکا، الکساندریا اوکاسیو کورتز، با پیشنهاد خود در خصوص افزایش نرخ مالیات درآمدهای بالای 10میلیون دلار به 70درصد، جنجال بزرگی را بپا کرد.

در حالی که برخی از طرفداران طرح رادیکال استدلال می‌کنند که این عمل می‌تواند به کاهش نابرابری‌های درآمدی کمک کند و همچنین سبب کمک به بودجه طرح‌هایی همچون مراقبت‌های بهداشت جهانی و انتقال انرژی تجدیدپذیر می‌شود. اما برخی دیگر فکر می‌کنند طرح پیشنهادی، باعث افزایش فرار مالیاتی افراد می‌شود.

بیل گیتس، که قبلا ثروتمندترین فرد جهان بود، در مورد طرح مالیات 70 درصدی در مصاحبه اش در ماه جاری گفت: " شما نباید تنها بر روی درآمد معمول تمرکز کنید، زیرا ثروتمندان، ثروت خود را تنها از این درآمدهای معمول کسب نکرده اند." وی معتقد است که مالیات بر املاک و سرمایه ثروتمندان موثرتر خواهد بود.

جالب توجه است که عموم مردم با ایده افزایش نرخ مالیاتی موافق هستند. با این حال، اقتصاددانان هنوز نسبت به اثربخشی چنین اقداماتی در رابطه با نرخ 70درصدی مالیات دچار شک و تردید هستند. براساس نظرسنجی سالانه اعضای انجمن ملی اقتصاد کسب و کار (NABE)، فقط 17 درصد از اقتصاددانان فکر می‌کنند که این پیشنهاد تاثیر مثبتی بر کشور داشته و 42 درصد مخالف آن هستند. یک سوم نیز بر این باورند که این طرح بستگی به نحوه استفاده از این مالیات دارد.

در نمودار ارائه شده، نظرسنجی در مورد موافقان و مخالفان طرح 70درصدی مالیاتی را مشاهده می‌کنید؛

01