۰ نفر

دردسرهای نرخ تورم پایین چیست؟

۲۳ بهمن ۱۳۹۷، ۱۳:۵۹
کد خبر: 335458
دردسرهای نرخ تورم پایین چیست؟

کرون نروژ برای هفتمین روز متوالی در برابر همتایان مهم خود عقب نشست.

به گزارش فایننشال تایمز، پس از آنکه بانک مرکزی نروژ در گزارشی اعلام کرد نرخ تورم این کشور در ماه ژانویه بیش از حد انتظار کاهش یافته است، ارزش کرون در برابر یورو ۰.۵ درصد کاهش یافت به گونه‌ای که هر یورو به ۹.۸۳ کرون رسید. این رقم پایین‌ترین سطح ثبت شده کرون در طول یک ماه اخیر است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، به گفته بانک مرکزی نروژ، نرخ تورم این کشور تا پایان دوازده ماه منتهی به ژانویه ۲۰۱۹ به ۳.۳ درصد رسیده است. نرخ تورم سوخت و انرژی که مهم‌ترین محرک نرخ تورم نروژ محسوب می‌شود به ۲.۱ درصد رسیده است که کمتر از نرخ ۲.۳ پیش‌بینی شده توسط کارشناسان اقتصادی این کشور بوده است.

بانک مرکزی نروژ در سپتامبر سال گذشته برای نخستین بار از سال ۲۰۱۱ نرخ بهره را افزایش داد و از ۰.۵ درصد به ۰.۷۵ درصد رساند. با این حال کاهشی شدن نرخ تورم احتمالاً مانع از برنامه این بانک برای افزایش نرخ بهره به ۱ درصد خواهد شد. این بانک هشدار داده است با توجه به کاهش بهای نفت در بازارهای جهانی، افزایش رویکرد حمایت گرایانه در کشورهای جهان و بی ثباتی‌های سیاسی ممکن است برنامه افزایش نرخ بهره آن با اختلال جدی مواجه شود.

در حال حاضر هر دلار به ازای ۸.۶۹۹۹ کرون، هر پوند به ازای ۱۱.۱۹۴۳ کرون و هر فرانک به ازای ۸.۶۶۴۷ کرون نروژ مبادله می‌شود.