۰ نفر

تشکیل شش کمیته علیه ایران در کنفرانس «ورشو»

۲۱ بهمن ۱۳۹۷، ۱۸:۳۰
کد خبر: 335180
تشکیل شش کمیته علیه ایران در کنفرانس «ورشو»

یک رسانه سعودی مدعی شد که در کنفرانس ورشو که قرار است چهاردهم فوریه برگزار شود، شش کمیته مختلف علیه ایران تشکیل خواهد شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، کنفرانس موسوم به «صلح و امنیت در خاورمیانه» که با حمایت آمریکا و کشورهای عربی در چهاردهم فوریه (25 بهمن) در ورشو پایتخت لهستان برگزار می‌شود، شاهد تشکیل شش کمیته علیه ایران است. 

روزنامه الشرق الاوسط نوشت: قرار است کنفرانس ورشو به تشکیل شش کمیته کاری [کارگروه] برای اجرای توصیه‌های کنفرانس منجر شود. این شش کمیته در حوزه‌های «مبارزه با تهدید امنیت سایبری»، «موشک‌های بالستیک»، «مبارزه با تروریسم»، «فراهم کردن امنیت و انرژی»، «امنیت راه‌های دریایی» و «حقوق بشر» فعال‌ خواهند بود؛ حوزه‌هایی که به شکل مستقیم به رفتار ایران در خاورمیانه مربوط است. 

در این نشست که ابتدا قرار بود تمام ضدایرانی و صرفا با موضوع ایران باشد، اما اکنون نامش به صلح و امنیت در خاورمیانه تغییر کرده، به موضوع لیبی و منازعه فلسطین اسرائیل نمی‌پردازد.

الشرق الاوسط نوشت: ایده کنفرانس ورشو به چند ماه پیش برمی‌گردد که دونالد ترامپ پیشنهاد کرد ائتلافی گسترده با هدف ایجاد «ائتلافی ضد ایران به موازات ائتلاف ضد داعش» تشکیل شود. 

به نوشته الشرق الاوسط، کشورهای اروپایی موضع متفاوتی درباره ایران در مقایسه با موضوع هسته‌ای اتخاذ کرده‌اند. آنها تلاش کردند تغییراتی در کنفرانس اعمال شود. از ظواهر امر برمی‌آید که هیچ وزیر خارجه اروپایی در این کنفرانس حاضر نخواهد شود. 

نشست ورشو همزمان با نشست سران روسیه، ترکیه و ایران در سوچی برگزار می‌شود. ولادیمیر پوتین، رجب طیب اردوغان و حسن روحانی روند آستانه (مذاکرات صلح سوریه) و تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه را بررسی خواهند کرد تا مقدمات اصلاح قانون اساسی سوریه با هدف اجرای قطعنامه 2254 فراهم شود. 

هفته گذشته، «انور قرقاش» وزیر مشاور دولت امارات در امور خارجه ضمن استقبال از طرح آمریکا برای برگزاری کنفرانسی در «ورشو» لهستان، برای بررسی بحران‌های غرب آسیا، آن را پیامی برای ایران برشمرد.

آمریکا ابتدا اعلام کرده بود که تمرکز این نشست بر ایران خواهد بود اما بعد از نگرانی واشنگتن از حضور کم‌رنگ متحدان آمریکا در آن، دستور کار این اجلاس را تعدیل کرد.

«مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا سه هفته پیش اعلام کرد که شهر ورشو لهستان روزهای ۲۳ و ۲۴ بهمن ماه از نشستی با موضوع «صلح و امنیت در خاورمیانه» میزبانی می‌کند. به گفته وی، این نشست که به صورت مشترک توسط آمریکا و لهستان برگزار می‌شود، بیش از همه بر ایران تمرکز دارد.