۰ نفر

گزارش پمپئو به کنگره آمریکا درباره قتل خاشقجی

۲۰ بهمن ۱۳۹۷، ۱۲:۴۳
کد خبر: 334963
 گزارش پمپئو به کنگره آمریکا درباره قتل خاشقجی

وزارت خارجه آمریکا بامداد شنبه اعلام کرد که مایک پمپئو وزیر خارجه این کشور تازه ترین اطلاعات در خصوص پرونده قتل جمال خشقچی روزنامه نگار منتقد سعودی را به کنگره ارائه کرده است.

به گزارش رویترز، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: پمپئو روز جمعه تازه ترین اطلاعات مربوط به پرونده قتل خاشقچی را به کنگره ارائه کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، این مقام کاخ سفید جزئیات بیشتری در این رابطه ارائه نکرد.

کنگره آمریکا به دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور مهلت داده بود تا گزارشی در خصوص فرد یا افرادی که مسئول قتل خاشقچی هستند ارائه کند تا هدف تحریم های واشنگتن قرار بگیرند.

روزنامه نیویورک تایمز روز پنجشنبه گذشته در گزارشی نوشته بود که نهادهای اطلاعاتی آمریکا با بررسی مکالمات شنود شده‌ی «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی، دریافته‌اند که او یک سال پیش از قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد، در محفلی خصوصی از برنامه قتل او خبر داده بود.

بر اساس این گزارش، بن سلمان در تاریخی اعلام نشده در سال ۲۰۱۷ به یکی از دستیاران ارشد خود گفته بوده است که چنانچه خاشچقی به ریاض بازنگشت و به انتقادات خود پایان نداد، «یک گلوله خرجش خواهد کرد».

در مکالمه‌ دیگری که چند روز پیش از آن انجام شده بود نیز ولیعهد سعودی از نفوذ بالای خاشقچی ابراز نگرانی کرده و گفته بوده است که باید فارغ از واکنش جامعه بین‌المللی، به این موضوع رسیدگی شود.

این در حالی است که عادل جبیر وزیر مشاور در امورخارجه عربستان روز جمعه در مصاحبه با شبکه خبری «سی بی اس» آمریکا گفت: تلاش برای ارتباط دادن میان محمد بن سلمان ولیعهد سعودی و مساله قتل جمال خاشقچی بی پایه و اساس است.

وی گفت: دادستانی سعودی متعهد به مجازات کسانی است که در قتل جمال خاشقچی دست داشتند.

خاشقچی سردبیر پیشین روزنامه دولتی الوطن و مشاور شاهزاده «ترکی الفیصل»سفیرسابق سعودی در واشنگتن بودکه پس از تعیین محمدبن سلمان به ولیعهدی، خاک کشورش را ترک کرد.

وی در سلسه مقالات خود در روزنامه &#۳۹;واشنگتن پست&#۳۹; از سیاست های عربستان در خصوص بحران قطر، قطع روابط با کانادا، جنگ علیه یمن و برخورد هیات حاکم با رسانه های و فعالان مدنی به ویژه مدافعان حقوق بشر انتقاد می کرد.