۰ نفر

مدیر اطلاعات ملی آمریکا:

ایران قابلیت‌های نظامی خود را بهبود بخشیده است

۹ بهمن ۱۳۹۷، ۱۹:۵۲
کد خبر: 332770
ایران قابلیت‌های نظامی خود را بهبود بخشیده است

مدیر اطلاعات ملی آمریکا در سخنانی ضد ایرانی گفت که ایران رفتار منطقه‌ای خود را همچنان ادامه می‌دهد و قابلیت‌های نظامی خود را بهبود بخشیده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، دَن کوتز، مدیر اطلاعات ملی ایالات متحده آمریکا در سخنانی چهار کشور چین، روسیه، کره شمالی و ایران را چهار تهدید بزرگ برای آمریکا خواند.

کوتز که برای ارائه گزارش ارزیابی جامعه اطلاعاتی آمریکا در خصوص تهدیدهای عمده جهانی پیش‌روی ایالات متحده در مقابل سناتورهای آمریکایی حاضر شده است.

طبق گفته مدیر اطلاعات ملی آمریکا، ایالات متحده هم‌اکنون با «ترکیبی سمی» از تهدیدها از جانب کنشگران دولتی و غیردولتی با استفاده از ابزارهای متنوعی از جمله فضای سایبری، مواجه است.

وی در خصوص چین اظهار داشت که اقدامات پکن بازتابی از یک راهبرد بلند مدت است. به گفته کوتز، تلاش‌های چین شامل استفاده از اطلاعات برای شکل‌دهی به دیدگاه‌های اطلاعاتی و دستیابی به مزیت‌ها در مقابل رقبایش خصوصا ایالات متحده است.

مدیر اطلاعات ملی ایالات متحده در خصوص روسیه بازتابی از منحرف‌کردن و ایجاد ابهام همراه با تلاش برای بی‌ثبات‌کردن و از بین بردن جایگاه آمریکا در جهان است.

وی می‌گوید که مقامات کرملین به دنبال اختلاف‌کنی در فضای سیاسی و نهادهای امنیتی غرب و تضعیف نظم جهانی شکل‌گرفته پس از جنگ جهانی دوم هستند.

دَن کوتز در بخش دیگری از سخنان خود ادعا کرد که مقامات کرملین، روسیه را با کشورهایی - همچون کوبا، ایران، سوریه، ونزوئلا و دیگران - هم‌پیمان کرده‌اند.

مدیر اطلاعات ملی آمریکا در خصوص ایران مدعی شد که «ایران جاه‌طلبی‌های منطقه‌ای خود را همچنان ادامه می‌دهد و در شرایطی اقتصادش در حال تضعیف است، قابلیت‌های نظامی خود را بهبود بخشیده است.»

وی در اظهاراتی تامل‌برانگیز و مشکوک درباره ایران، مدعی شد: «ما انتظار ناآرامی‌های بیشتری را داریم.»

کوتز در ادامه سخنان ضدایرانی خود مدعی شد: «ایران دارای بزرگترین زاردخانه موشک‌های بالستیک در خاورمیانه است.» وی در ادامه ادعاهای خود افزود: «هرچند ایران هم‌اکنون اقداماتی را در پیش نگرفته است که از نظر ما برای تولید سلاح هسته‌ای ضروری هستند» اما ایران تهدید می‌کند که از محدودیت‌های برجام عبور خواهد کرد.

مدیر اطلاعات ملی آمریکا در ادامه سخنانش گفت: «چین، روسیه، کره شمالی و ایران در حال پیش بردن قابلیت‌های سایبری خود هستند.»

این مقام ارشد اطلاعاتی آمریکا در بخشی دیگری از صحبت‌های خود مقابل سناتورهای آمریکایی اذعان کرد که دولت مرکزی سوریه تا حد زیادی معارضان را شکست داده است. وی می‌گوید که دولت مرکزی سوریه در ادامه بر باز‌پس‌گیری اراضی این کشور همزمان با اجتناب از درگیری با اسرائیل و ترکیه، تمرکز خواهد کرد.

مدیر اطلاعات ملی آمریکا با اشاره به وضعیت عراق مدعی شد که نقش فزاینده گروه‌های شیعی در این کشور تهدید بزرگتری برای آمریکایی‌ها است.