۰ نفر

با هدف کاهش وابستگی به دلار

100میلیارد دلار از ذخایر ارزی روسیه غیر دلاری شد

۲۲ دی ۱۳۹۷، ۱۴:۰۶
کد خبر: 328610
100میلیارد دلار از ذخایر ارزی روسیه غیر دلاری شد

بانک مرکزی روسیه اعلام کرد سهم دلار از ذخایر ارزی این کشور را به رقم بی سابقه ای کاهش و 100 میلیارد دلار از این ذخایر را به یورو، ین ژاپن و یوآن چین تغییر داده است.

به گزارش راشا تودی، بانک مرکزی روسیه به منظور کم کردن از وابستگی به دلار به آمریکا، سهم دلار از ذخایر ارزی این کشور را به رقم بی سابقه‌ای کاهش داد و ۱۰۰ میلیارد دلار از این ذخایر را به یورو، ین ژاپن و یوآن چین تغییر داد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، بر اساس آخرین گزارش سه ماهه بانک مرکزی روسیه که با تاخیر ۶ ماهه منتشر شد، سهم دلار آمریکا در ذخایر اوراق بهادار بین المللی روسیه در تنها ماه مارس تا ژوئن ۲۰۱۸ به میزان چشمگیری کاهش یافته است و از ۴۳.۷ درصد به ۲۱.۹ درصد رسیده است.

با این ارقام سهم یورو از ذخایر ارزی روسیه به ۳۲ درصد و سهم یوآن به ۱۴.۷ درصد افزایش یافت. ۱۴.۷ درصد دیگر نیز در دیگر ارزها سرمایه گذاری شد که از جمله آنها می‌توان به پوند انگلیس ۶.۳ درصد، ین ژاپن ۴.۵ درصد و دلار کانادا ۲.۳ درصد و دلار استرالیا یک درصد اشاره کرد.

مجموع دارایی‌های بانک مرکزی روسیه در دارایی های خارجی و طلا در بازه ژوئن ۲۰۱۷ تا ژوئن ۲۰۱۸ ۴۰.۴ میلیارد دلار افزایش یافته و به ۴۵۸.۱ میلیارد دلار رسیده است.

روسیه در میان تشدید تنش ها با آمریکا، فروش بی سابقه ارزان اوراق قرضه وزارت خزانه داری آمریکا را در آوریل و می سال گذشته میلادی آغاز کرد. فروش عظیم ۸۱ میلیارد دلاری بهار روسیه، با تحریم تجار، شرکت ها و مقامات دولتی روس از سوی آمریکا همزمان شد.

کرملین آشکارا اعلام کرد تحریم‌ها و فشارهای آمریکا، روسیه مجبور کرده است تا ارزهای جایگزین برای تسویه مالی به جای دلار آمریکا بیابد تا امنیت اقتصادی این کشور را تامین کند. کشورهای دیگر نظیر چین و ایران نیز قدم‌هایی برای به چالش کشیدن دلار در تجارت جهانی برداشته‌اند.