۰ نفر

ظریف:

آمریکا ایران‌هراسی را جایگزین سیاست خارجی واقعی کرده است

۱۸ دی ۱۳۹۷، ۱۹:۲۱
کد خبر: 327755
آمریکا ایران‌هراسی را جایگزین سیاست خارجی واقعی کرده است

وزیر امور خارجه ایران در توئیتر از سیاست‌های ایران‌هراسانه دولت آمریکا علیه ایران انتقاد کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «محمد جواد ظریف»، وزیر خارجه ایران امروز سه‌شنبه از سیاست‌های ضدایرانی دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا و سخنان مشاوران ارشد او به ویژه «مایک پامپئو»، وزیر خارجه و «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید انتقاد کرد.

وی در توئیتر نوشت: «با اینکه ممکن است در حالت عادی خوشایند به نظر برسد اما وسواس محض مایک پمپئو و جان بولتون نسبت به ایران هر لحظه  بیش از پیش به رفتار متجسس‌های روان‌پریش و دائماً شکست‌خورده شباهت پیدا می‌کند. آمریکا یک سیاست خارجی واقعی را با یک ایران هراسی وسواس‌گونه جایگزین می‌کند.»

پامپئو و بولتون که این روزها برای تبلیغ مأموریت ایران‌هراسی راهی کشورهای منطقه شده‌اند در روزهای گذشته چندین بار ادعاهای اثبات‌نشده علیه ایران را تکرار کرده‌اند.

پایگاه پولیتیکو امروز بخش‌هایی از سخنانی که قرار است پامپئو در قاهره مصر ارائه کند را منتشر کرده و نوشته او خواهد گفت که ایران در مسائل مربوط به حقوق بشر و حاکمیت قانون، باید از عربستان سعودی درس بگیرد.

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا ۱۸ اردیبهشت‌ماه به طور یکجانبه با نقض تعهدات آمریکا ذیل توافق هسته‌ای برجام کشورش را از این توافق خارج کرد. خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد تحریم‌های هسته‌ای که ذیل این توافق رفع شده بودند در دوره‌های ۹۰ و ۱۸۰ روزه احیا خواهند شد. 

ترامپ شامگاه دوشنبه ۱۵ مردادماه با امضای فرمانی رسماً دستور اجرای اولین بسته تحریم‌ها علیه ایران را صادر کرد. تصمیم ترامپ با مخالفت‌های زیادی در سراسر جهان رو به شده است و غیر از رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای عربی، جامعه جهانی با آن مخالفت کرده‌اند.  

دولت آمریکا بعد از خروج از برجام کارزاری همه‌جانبه برای اعمال فشار علیه ایران به راه انداخته و در تلاش است کشورهای دیگر را به حمایت از تحریم‌های یکجانبه علیه ملت ایران فرا بخواند. 

دولت آمریکا به عنوان بخشی از این کارزار، کارگروهی مشترک همراه با رژیم صهیونیستی تشکیل داده که هدف آن تحریک به اغتشاش و ناآرام کردن ایران است.  شواهد متعدد همچنین حاکی است حمایت از تجزیه‌طلبی و ناآرام کردن مرزهای ایران در رأس برنامه‌های ضدایرانی کاخ سفید قرار دارد.

گزارش‌های متعددی که از زمان ورود ترامپ به کاخ سفید منتشر شده نشان می‌دهند سیاست‌های ضدایرانی او تا اندازه زیادی تحت تأثیر شبکه لابی سعودی-اماراتی-صهیونیستی قرار دارند. 

این افشاگری‌ها نشان می‌دهند قراردادهای تسلیحاتی و امنیتی لابی‌گران با دولت‌های عربستان و امارات نقش مهمی در موج رسانه‌ای ایجاد شده از سوی رسانه‌های آمریکایی، سعودی-اماراتی و صهیونیستی علیه ایران و قطر ایفا کرده‌اند. 

دولت آمریکا در زمان آشوب‌های دی‌ماه سال ۱۳۹۶ هم تلاش داشت مطالبات اقتصادی به حق مردم را سیاسی و ضد حاکمیت جلوه دهد. واشنگتن در آن زمان، در رویدادی بی‌سابقه نشستی در شورای امنیت برای بررسی آشوب‌ها در ایران تشکیل داد. 

مدتی بعد از این سیاست‌های ضدایرانی، دانشگاه مریلند یک نظرسنجی درباره آشوب‌‌ها در ایران منتشر کرد که نتایج آن با تصویری که آمریکایی‌ها تلاش داشتند از آن بسازند تفاوت زیادی داشت. 

این نظرسنجی نشان داد اکثریت قاطع مردم ایران علی‌رغم داشتن مطالبات اقتصادی و معیشتی، با سیاست‌های کلی نظام ایران موافق هستند و تغییر نظام سیاسی را دنبال نمی‌کنند.