۰ نفر

راز سر به مهر ترور «بی نظیر بوتو» 11ساله شد

۶ دی ۱۳۹۷، ۱۷:۲۳
کد خبر: 324977
راز سر به مهر ترور «بی نظیر بوتو» 11ساله شد

ترور «بی نظیر بوتو» نخست وزیر فقید پاکستان در سال 2007 میلادی در شهر راولپندی، با گذشت 11 سال هنوز در هاله ای از ابهام قرار دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «بی‌نظیر بوتو» زن سیاستمدار پاکستانی که دو دوره از سال‌های ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۰ و ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۶ نخست وزیر پاکستان از حزب مردم بود، ۲۷ دسامبر ۲۰۰۷ و در شهر راولپندی به وسیله یک مرد تیرانداز و در یک عملیات انتحاری، ترور و کشته شد.
وی نخستین زن مسلمان در تاریخ جهان اسلام بود که به مقام نخست‌وزیری در یک کشور اسلامی رسید، مادر 'بی نظیر بوتو' نصرت بوتو (نصرت اصفهانی)، از شیعیان ایران بود.
در خصوص نحوه ی ترور وی گفته می شود که با پایان یافتن سخنرانی بی نظیر در محل همایش، بی نظیر بوتو همراه با اطرافیان و محافظان خود سوار بر خودرویی قصد ترک «باغ ملی لیاقت» محل برگزاری همایش را داشت.
یک بمبگذار انتحاری، ابتدا چندین گلوله به سمت ماشین حامل بوتو شلیک کرد که گلوله‌ها به گردن و سینه وی برخورد کردند و سپس فرد مذکور بلافاصله بمبی را منفجر کرد که موجب کشته شدن آنی خود و تعداد دیگری از حاضران شد.
مطابق گزارش‌ها حداقل ۲۱ یا ۲۲ نفر دیگر به جز خانم بوتو در آن انفجار جان باختند.
البته در پی ترور وی، دولت پاکستان طالبان و القاعده را مسئول این عملیات دانست و اعلام شد فردی به نام 'کرامت الله بلال' از اعضای القاعده این ترور را انجام داده است اما القاعده اعلام کرد در ترور بوتو نقشی نداشته است.
دستگاه قضایی پاکستان، نهم شهریورماه 96 برای نخستین بار، درباره پرونده ترور 'بی نظیر بوتو' نخست وزیر پیشین این کشور، حکم صادر کرد.
براساس حکم صادره از سوی دادگاه وقت ضدتروریسم پاکستان، دو مقام ارشد پلیس این کشور به نام های 'خرم شهزاد' و 'سعود عزیز' به 17 سال حبس و پرداخت حدود پنج هزار دلار جریمه نقدی محکوم شدند. 
دادگاه ضدتروریسم پاکستان آن موقع همچنین برای ژنرال پرویز مشرف حاکم نظامی سابق پاکستان که هم اکنون خارج از این کشور به سر می برد، حکم بازداشت و توقیف اموال وی را صادر کرد.
براساس حکم، ژنرال مشرف به عنوان یکی از افراد متهم به نقش داشتن در ترور بی نظیر بوتو، به محض بازگشت به پاکستان بازداشت می شود.
پنج نفر دیگر که به اتهام عضویت در گروه طالبان پاکستان و نقش داشتن ترور نخست وزیر پیشین پاکستان بازداشت شده بودند، به دلیل نبود مدارک و شواهد کافی علیه آنان، تبرئه و آزاد شدند.
این اظهار نظرها در حالی بیان شد که دیماه سال 1396، طالبان با شکستن سکوت درباره راز ترور بی نظیر بوتو و در کتابی با عنوان 'انقلاب محسود' نوشته ابومنصور عاصم، اذعان شده که ترور 'بی نظیر بوتو' کار این گروه تروریستی بوده است.
طالبان سال گذشته با انتشار کتاب اردو زبان به نام 'انقلاب محسود وزیرستان جنوبی' مسئولیت این اتفاق را به عهده گرفت.
کتاب به دست یکی از رهبران طالبان پاکستان به نام ابومنصور آسیم مفتی نورولی، نوشته و سی ام نوامبر ۲۰۱۷ در استان پکتیکای افغانستان منتشر شد.
این کتاب حاوی ۵۸۸ صفحه بوده و در آن تصاویری از رهبران طالبان به چشم می‌خورد.
سال گذشته نیز «بلاول بوتو زرداری» فرزند بی نظیر بوتو و نماینده کنونی مجلس ملی پاکستان، «پرویز مشرف» حکمران پیشین این کشور را به دست داشتن در ترور مادرش متهم کرد.
البته مشرف حاکم نظامی پیشین پاکستان نیز مدعی شد که احتمالا برخی از عناصر سرکش نظامی در ترور نخست وزیر فقید این کشور دست داشته اند.
'پرویز مشرف'رئیس جمهوری پیشین پاکستان پس از آن، در سخنانی با رد اتهاماتی که از سوی «بلاول بوتو» به او وارد شده بود آن را تلاشی برای فرار از واقعیت دانست.
مشرف تصریح کرد: نواز شریف و بلاول بوتو دست‌به‌دست هم می‌خواهند به ارتش پاکستان فشار وارد کنند و از این رو بازهم داستان ترور بی‌نظیر بوتو را مطرح می‌کنند.
وی گفت: چه کسی از بی‌نظیر بوتو خواسته بود که سرش را از خودرو خارج کند؟ چه کسی شاهد ماجرا را به قتل رساند تمام این ها نشان می‌دهد که زرداری در این ترور دست داشته است.
فرمانده پیشین ارتش پاکستان افزود: حزب مردم بدون اینکه دلیلی ارائه کند صرفا دیگران را متهم می‌کند ولی اگر بخواهیم به صورت واقعی دادگاهی تشکیل دهیم در پرونده قتل بی‌نظیر بوتو خود آنها بیش از دیگران متهم خواهند شد.
وی تاکید کرد: دولت من به‌صورت کامل موارد امنیتی را در خصوص بی‌نظیر بوتو رعایت کرده بود ولی این اعضای حزب مردم بودند که پس از ترور او متواری شدند.