۰ نفر

اردوغان: در سازمان ملل عدالت وجود ندارد

۶ دی ۱۳۹۷، ۱۵:۰۶
کد خبر: 324953
اردوغان: در سازمان ملل عدالت وجود ندارد

رئیس‌جمهور ترکیه با بیان اینکه نباید در سازمان ملل به دنبال عدالت گشت، تاکید کرد جهان بزرگتر از پنج کشور عضو دائم شورای امنیت است و ساختار این نهاد بین‌المللی باید تغییر کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه روز گذشته (چهارشنبه) مجددا انتقادات از سازمان ملل را تکرار کرد و گفت که ساختار این نهاد بین‌المللی تا کنون فایده‌ای برای گسترش عدل جهانی نداشته است.

اردوغان طی سخنرانی در مراسم اعطای جوایز شورای تحقیقات علمی و فناوری ترکیه، توضیح داد که ساختار فعلی بخش‌های مختلف سازمان ملل، نماینده منصف و موجهی از قدرت نیست، مخصوصا در موضوعات مربوط به مسلمانان.

به نوشته روزنامه «دیلی صاباح» وی در ادامه گفت: «از سازمان ملل و شورای امنیت آن، اصلا چیزی مانند عدالت را انتظار نداشته باشید، به دنبال آن نگردید که چیزی شبیه آن (در سازمان ملل) نیست».

رئیس‌جمهور ترکیه با بیان اینکه مسلمانان اجازه ندارند درباره مشکلات خود و بحران‌های بین‌المللی در شورای امنیت اظهار نظر کنند، افزود: «این واقعیت که جهان اسلام، با 1.7 میلیارد نفر جمعیت، هیچ عضو دائمی در شورای امنیت سازمان ملل ندارد، نتیجه همین بی‌قاعدگی است».

اردوغان با تاکید بر اینکه جهان بزرگ‌تر از پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل است، درخواست خود برای تغییر ساختار این نهاد را تکرار کرد: «195 کشور عضو (سازمان ملل) هستند، پنج کشور عضو دائم (شورای امنیت) و 15 عضو موقت. آیا این 15 عضو موقت هیچ نفوذ خاصی دارند؟ نه!».

رئیس جمهور ترکیه پیشتر طی یادداشتی در نشریه «فارین پالیسی» نوشته بود که سازمان ملل، به عنوان قلب تپنده بشریت، دیگر نبض ندارد و دلیل اصلی مشکلات کنونی سازمان ملل، ناتوانی شورای امنیت در حفظ تعهدش برای ارتقای صلح و امنیت در جهان است.

رئیس‌جمهور ترکیه همچنین چندی پیش حین سخنرانی در هفتاد و سومین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، با بیان اینکه شورای امنیت به ابزار تأمین منافع 5 عضو دائم خود بدل شده، پرسید: «چرا نباید همه ۱۹۴ کشور دنیا در این شورا نماینده داشته باشند؟ چرا باید فقط ۵ کشور در این شورا جایگاهی دائمی داشته باشند و مابقی کشورها، هیچ قدرتی نداشته باشند؟»