۰ نفر

عراق بدنبال بازگشت واردات گندم روسیه است

۶ دی ۱۳۹۷، ۱۱:۵۰
کد خبر: 324899
عراق بدنبال بازگشت واردات گندم روسیه است

ناظر کشاورزی روسیه، روسلخوزنادزور، به دنبال مذاکراتی با وزارت تجارت عراق، در بیانیه‌ای گفت که عراق به عنوان یکی از بزرگترین واردکنندگان غلات در خاورمیانه به خرید گندم روسیه علاقمند شده است.

به گزارش راشاتودی، عراق، ناظر کشاورزی روسیه، روسلخوزنادزور، به دنبال مذاکراتی با وزارت تجارت عراق، در بیانیه‌ای گفت که عراق به عنوان یکی از بزرگترین واردکنندگان غلات در خاورمیانه به خرید گندم روسیه علاقمند شده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، طبق این بیانیه از مقامات روس خواسته شده است که داده‌هایی را در مورد حجم گندم تولید شده در مناطق مختلف روسیه و همچنین انواع گندم تولید شده در این کشور، ارائه کنند. قرار بر این شد که این نهاد روسی تمام موارد لازم را برای وزارت تجارت عراق ارسال کند.

در بیانیه این نهاد آمده است: مقامات عراقی بیشتر علاقمند به واردات گندم دوروم (یا گندم ماکارونی) هستند و احتمالا می‌خواهندد آن را به آرد تبدیل کنند.

گفته می‌شود دو طرف در حال ایجاد یک کارگروه برای پرداختن به مسائل مربوط به تجارت غلات و محصولات جانبی آن هستند.

آخرین محموله گندم روسیه در سال ۲۰۱۴ به عراق ارسال شده بود. در آن زمان این کشور ۱۱۸۵۰۰ تن گندم و مسلین (ترکیب گندم با گندم چاودار) خریداری کرده بود. طبق آمار خدمات کالای فدرال روسیه، این میزان برابر با ۰.۵ درصد از کل صادرات گندم و مسلین روسیه در آن سال بود.

هرچند بغداد غلات دیگری هم از روسیه خریداری کرده است. سال گذشته، عراق ۴۵۳۰۰۰ تن جو و ۱۴۵۶۰۰۰ تن برنج از روسیه خرید.

تقاضای گندم سالانه عراق، طبق آخرین گزارشات، ۵ میلیون تن است و کسری واردات کنونی حدود ۲ میلیون تن می‌باشد. در طول سال‌های اخیر، تامین‌کنندگان غلات از دریای سیاه با تامین‌کنندگان آمریکایی رقابت شدیدی داشته‌اند و سهم بازار را در شمال آفریق و خاورمیانه، از آن خود کرده‌اند.

در اوایل این ماه روسلخوزنادزور اعلام کرد که کشورها در مورد ساخت تاسیسات ذخیره‌سازی غلات در عراق و تامین تجهیزات پیشرفته پردازش آنها، به عنوان بازسازی بخش کشاورزی این کشور، پس از جنگ، توافق کرده‌اند.