۰ نفر

تجارت خارجی چین 198برابر افزایش یافت

۱ دی ۱۳۹۷، ۱۰:۰۵
کد خبر: 323559
 تجارت خارجی چین 198برابر افزایش یافت

معاون رییس اداره کل گمرک چین اعلام کرد تجارت خارجی چین در یک دوره 40 ساله (دوران اصلاحات و سیاست درهای باز) 198 برابر افزایش یافته است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، از رادیو بین المللی چین، 'زو جی‎وو' روز شنبه در پکن افزود: در طور 40 سال گذشته و پس از اجرای «سیاست اصلاحات و درهای باز» میران کل واردات و صادرات چین 198 برابر افزایش یافته ‌است و بیش از 11 درصد میزان تجارت در سراسر جهان را به خود اختصاص داده است.

او با اشاره به اینکه چین اکنون به یکی از مهمترین نیروهای محرکه رشد اقتصادی جهان تبدیل شده ‌است تصریح کرد: به علت اجرای سیاست اصلاحات و درهای باز، ظرف 40 سال گذشته تجارت خارجی چین شاهد 'رشدی شگفت‌انگیز' بوده ‌است.

معاون رییس اداره کل گمرک چین با بیان اینکه سرعت رشد متوسط چین سالانه به 14.5 درصد رسیده است تاکید کرد در حال حاضر چین در زمینه صادرات 1400 کالا جایگاه نخست جهان را به خود اختصاص داده و از طریق تجارت خارجی، 200 میلیون فرصت شغلی ایجاد کرده است.

به گفته 'زو' این در حالی است که چهل سال پیش سهم تجارت خارجی چین در جهان کمتر از یک درصد بود ولی امروز به بیش از 11 در صد افزایش یافته ‌است.

سیاست «اصلاحات و درهای باز چین» 40 سال پیش و در 18 دسامبر سال 1978 در سومین نشست عمومی یازدهمین دوره کمیته مرکزی حزب کمونیست چین با محوریت محوریت سازندگی اقتصادی در امور ملی مصوب شد.

پس از 40 سال اجرای این سیاست، چین به دومین جامعه اقتصادی جهان، بزرگترین کشور صنعتی، بزرگترین کشور صادرکنندۀ کالا و کشور دارای بیشترین ذخیره ارزی تبدیل شده است.