۰ نفر

در پی عقده گشایی ناقضان حقوق بشر؛

مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه ضد ایرانی تصویب کرد

۲۷ آذر ۱۳۹۷، ۲:۳۸
کد خبر: 322667
مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه ضد ایرانی تصویب کرد

مجمع عمومی سازمان ملل متحد به قطعنامه حقوق بشری علیه ایران که کانادا طراح آن بود، رای مثبت داد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، این قطعنامه که پیش از این در کمیته سوم مجمع عمومی تصویب شده بود، عصر دوشنبه به وقت آمریکا مطرح و به تصویب رسید. 
نماینده جمهوری اسلامی ایران، پیش از رای گیری، این قطعنامه را دارای رویکرد سیاسی دانست و از اعضای مجمع عمومی خواست تا با مخالفت با این قطعنامه، حقوق بشر را به عنوان ابزاری سیاسی علیه کشورهای دیگر خارج کنند. 
نماینده روسیه هم با مخالفت با این قطعنامه، اظهار نظر مشابهی داشت و ضمن مخالفت با این قطعنامه و قطعنامه های دیگری که علیه سوریه، کره شمالی و میانمار بود آنها را دارای استاندارد دوگانه و رویکردی سیاسی دانست. 
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران 25 آبان ماه و هنگام تصویب این قطعنامه در کمیته سوم مجمع عمومی، گفت: استفاده ابزاری از حقوق بشر، قطعنامه های حقوق بشری و ساز وکارهای بین المللی از سوی برخی کشورهای غربی و رژیم اشغالگر و کودک کش صهیونیستی و برخی رژیم های مرتجع منطقه قویا محکوم و مردود است.
بهرام قاسمی با اشاره ضمن محکوم کردن این اقدام، اظهار داشت: این قطعنامه بدون در نظرگرفتن واقعیات موجود ایران، مبتنی بر نگرشی گزینشی، تبعیض آمیز، غرض ورزانه و با اهداف سیاسی تهیه و تصویب شده است که آن را مردود می دانیم.
وی افزود: استفاده ابزاری از حقوق بشر، قطعنامه های حقوق بشری و سازوکارهای بین المللی از سوی برخی کشورهای غربی و رژیم اشغالگر و کودک کش صهیونیستی و برخی کشورهای مرتجع منطقه برای پیگیری مقاصد شوم افراط گرایانه و هم چنین سیاست های آشوب طلبانه و حمایت از تروریست های تجزیه طلب را قویا محکوم می کنیم و معتقدیم ادامه این روند اعتماد جامعه بین المللی به سازوکارهای بین المللی را تضعیف کرده و اثربخشی و کارایی آنها را در مواقع ضروری و لازم زیر سئوال می برد.
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین اظهار داشت: از نظر ما محل مناسب و جهانشمول ارزیابی حقوق بشر در کشورها، سازوکار یو.پی آر (بررسی دوره ای جهانی) است که بدون تبعیض همه کشورها را مورد بررسی قرار می دهد. مشارکت سازنده و فعال کشورمان در این سازوکار، نشانگر جدیت ایران در ارتقای حقوق بشر و عمل به تعهدات بین المللی خود از طریق همکاریهای سازنده و سازوکارهای مبتنی بر گفت وگو است.
همچنین ستاد حقوق بشر قوه قضاییه 28 آبان ماه با صدور بیانیه ای در محکومیت قطعنامه حقوق بشری علیه جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: قطعنامه وضعیت حقوق بشر ایران با پرچم‌داری برخی دولت‌هایی که خود از بزرگترین ناقضان حقوق بشر هستند، بدون در نظرگرفتن واقعیات موجود در ایران و مبتنی بر نگرشی تبعیض آمیز، گزینشی، مغرضانه و با اهداف سیاسی تهیّه و تصویب شده است که آن را مردود دانسته و قویأ محکوم می کنیم.
در این بیانیه آمده بود: جای بسی شگفتی است که با وجود مسائل بسیار حاد و جدّی که حقوق اساسی میلیون ها انسان را تهدید می کند، قطعنامه ای بدون تناسب با وضعیت امروز جهان و با اغراض و انگیزه‌های رسوا صادر شود! 
در ادامه این بیانیه تاکید شده بود: جمهوری اسلامی در حالی مورد تعرّض قطعنامه قرار می گیرد که دولت آمریکا به همراه دولت های متحد اروپایی خود و میدان داری صهیونیست‌ها و نوکری رژیم فاسد سعودی خشونت‌بارترین گروه های تروریستی مانند داعش را تاسیس، هدایت و حمایت کرده و می کنند. 
قطعنامه حقوق بشری علیه دولت سوریه هم با 111 رای موافق، 15 رای مخالف و 55 رای ممتنع به تصویب رسید. 
این قطعنامه حامیانی از جمله رژیم سعودی را با خود داشت که نماینده سوریه گفت: رژیمی که تا کنون انتخابات نداشته، پارلمان ندارد و به حقوق مردمش احترام نمی گذارد، نمی تواند در جایگاهی قرار گیرد که درباره دیگر کشورها اظهار نظر کند.