۰ نفر

کانادا به دنبال خروج از قرارداد تسلیحاتی با سعودی‌ها است

۲۶ آذر ۱۳۹۷، ۱۲:۳۹
کد خبر: 322512
کانادا به دنبال خروج از قرارداد تسلیحاتی با سعودی‌ها است

نخست وزیر کانادا گفته است این کشور در تلاش است تا از قرارداد تسلیحاتی چندین میلیارد دلاری با سعودی‌ها خارج شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، «جاستین ترودو» نخست‌وزیر کانادا گفته است که برای نخستین بار دولت وی به دنبال راهی برای خارج شدن از توافقات تسلیحاتی چندین میلیارد دلاری با دولت سعودی است.

بنا بر گزارش خبرگزاری «رویترز»، این اظهارات نخست‌وزیر کانادا نشان دهنده تند شدن قابل توجه لحن دولت این کشور است که قبلا اعلام کرده بود مجازات‌های سنگینی را برای لغو قرارداد تسلیحاتی 13 میلیارد دلاری در خصوص فروش خودروهای زرهی به دولت سعودی در نظر گرفته است.

بر اساس این گزارش، ترودو ماه گذشته میلادی گفته بود که کانادا  در صورتی که متوجه سوءاستفاده از این تسلیحات شود،  می‌تواند مجوزهای صادراتی مربوطه را لغو کند.

حالا در شرایطی که حدود یک ماه از این اظهارات گذشته، نخست‌وزیر کانادا روز گذشته در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی این کشور تأکید کرد: «ما در مرحله صدور مجوزهای صادراتی هستیم و سعی می‌کنیم تا ببینیم آیا راهی برای توقف صادرات تسلیحاتی به عربستان سعودی داریم یا خیر». وی در ادامه به جزئیات بیشتری در این رابطه اشاره نکرد.

منتقدان این قرارداد تسلیحاتی با اشاره به قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی که در کنسولگری عربستان در استانبول کشته شده بود و همچنین نقش گسترده سعودی‌ها در جنگ یمن، تأکید داشتند که ترودو باید به این قرارداد تسلیحاتی که در زمان دولت قبلی کانادا تنظیم شده بود، پایان دهد.

روابط میان اُتاوا و ریاض از زمان وقوع یک تنش دیپلماتیک بر سر مسائل حقوق بشری مربوط به اواسط سال جاری، تیره شده بود. اُتاوا می‌گوید در حال مشورت با متحدان خود در خصوص اقداماتی شدید علیه ریاض بر سر قتل خاشقچی در استانبول است.

نخست‌وزیر کانادا در این خصوص گفته است: «قتل یک روزنامه‌نگار کاملا غیرقابل قبول است و به همین دلیل است که کانادا از همان ابتدا خواستار پاسخگویی و راه‌حلی برای این مسئله شده است».

۱۵ مرداد سال جاری بود که عربستان در واکنش به انتشار یک پیام انتقادی «دنیس هوراک» سفیر کانادا در این کشور، وی را «عنصر نامطلوب» خواند و اخراج کرد. علاوه بر این درست همزمان با این اتفاق، ریاض تبادلات تجاری جدید خود با اُتاوا را نیز فسخ‌شده اعلام کرد. هوارک در توئیت خود خواستار آزادی فوری فعالان حقوق زنان در عربستان را خواستار شده بود. «سمر بدوی» و «نسیمه الساده» دو تن از این زنان بودند که دولت سعودی آنها را بازداشت کرده بود.

با این وجود، سفیر اخراجی کانادا چند روز بعد در اتاوا با رویترز مصاحبه کرده و ضمن اتخاذ موضعی نادمانه، گفته بود که دولتش تلاش کافی برای تعمیق روابط با ریاض به کار نبسته و خودش نیز اشتباهاتی مرتکب شده که به تشدید تنش‌ها منجر شده است.

«جمال خاشقجی»، روزنامه‌نگار منتقد آل‌سعود از زمان ورود به ساختمان کنسولگری عربستان سعودی در استانبول در تاریخ ۱۰ مهرماه (۲اکتبر) ناپدید شد. مقام‌های ترکیه‌ای اعلام کردند او در داخل این ساختمان کشته شده و بدنش قطعه قطعه شده است. اما مقام‌های سعودی بدون ارائه هیچ مستنداتی این روایت را رد و ادعا کردند خاشقچی، ساختمان را ترک کرده است.

سرانجام ریاض در تاریخ ۲۸ مهرماه، ۱۸ روز بعد از ناپدید شدن خاشقچی اعلام کرد وی داخل ساختمان کنسولگری عربستان سعودی در استانبول کشته شده است. سعودی‌ها مدعی شدند مرگ او بعد از درگیری داخل ساختمان کنسولگری اتفاق افتاده است، اما شواهد از نقش «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی در این قتل حکایت دارد.