۰ نفر

سال 2019؛ سال پاسخ‌گویی ترامپ

۲۶ آذر ۱۳۹۷، ۶:۴۷
کد خبر: 322424
سال 2019؛ سال پاسخ‌گویی ترامپ

دو سال پس از ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، تقریبا هر سازمانی که در یک دهه گذشته تحت کنترل او بوده، با تحقیق‌وتفحص مواجه شده است.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق، واشنگتن‌پست در گزارشی درباره این سازمان‌ها و تهدیدهایی که درحال‌حاضر متوجه ترامپ است، نوشته است. بر اساس این گزارش، شرکت خصوصی ترامپ به‌ دلیل ارتباطش با دولت‌های خارجی، درگیر شکایت‌هایی است و عملکرد مالیاتی‌ آن نیز تحت تحقیق است. کمپین انتخاباتی سال 2016 ترامپ از سوی رابرت مولر، بازرس ویژه این پرونده، تحت بررسی است؛ پرونده‌ای که دخالت احتمالی روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 ایالات ‌متحده نیز بخشی از آن است و تاکنون رئیس کمپین ترامپ و چهار مشاور او متهم شناخته شده‌اند. مولر همچنین درباره دریافت کمک‌های خارجی غیرقانونی از سوی کمیته برگزاری مراسم تحلیف ترامپ نیز تحقیق کرده است؛ موضوعی که رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا قصد دارد سال آینده تحقیقات بیشتری را درباره آن آغاز کند. مؤسسه خیریه ترامپ نیز درگیر دعوای حقوقی با دولت فدرال نیویورک است که در آن، این مؤسسه به عملکرد غیرقانونی مستمر متهم شده است.

این تحقیقات روزافزون موجب ایجاد مجموعه‌ای از چالش‌های حقوقی شده است که موقعیت ترامپ را در سومین سال ریاست‌جمهوری‌اش در کاخ سفید تهدید می‌کند. در چند هفته آینده، دموکرات‌ها کنترل مجلس نمایندگان آمریکا را در دست گرفته و تحقیقات‌ خود را درباره موارد مطرح‌شده و بسیاری موارد دیگر دنبال می‌کنند. پیامد‌های نهایی این اقدامات برای ترامپ هنوز مشخص نیست. رویه‌های سابق قضائی نشان می‌دهد رئیس‌جمهور احتمالا به جرائم فدرالی متهم نمی‌شود. شاید دموکرات‌های مجلس در نهایت دنبال استیضاح ترامپ باشند، ولی فعلا برکناری او از قدرت بعید به نظر می‌رسد؛ این امر مستلزم رأی دوسوم سناست که تحت کنترل جمهوری‌خواهان است. بااین‌حال، این تحقیق‌وتفحص‌ها اثری فوری بر رئیس‌جمهوری کنونی آمریکا داشته است؛ ترامپ که عادت داشت چرخه‌های خبری آمریکا را دیکته کند، حالا مجبور شده سرمایه سیاسی خود و حزبش را صرف دفاع از خود کند.

این هفته، جمهوری‌خواهان سنا از دست خبرنگاران فرار می‌کردند تا مجبور نباشند درباره ترامپ و مایکل کوهن، وکیل سابق او که به‌تازگی به سه سال زندان محکوم شده است، پاسخ دهند. مایکل کوهن به‌تازگی در گفت‌وگو با شبکه خبری «ای‌بی‌سی» گفته است دونالد ترامپ به او دستور داده بود ترتیب پرداخت پول به دو زنی را که پیش از این با آنها رابطه نامشروع داشته است، بدهد؛ چراکه نگران این بود که گفته‌های آن دو در انتخابات ریاست‌جمهوری 2016، افکار عمومی را تحت تأثیر قرار دهد.

جیمز ریش، سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی گفته: «من هیچ گفت‌و‌گویی درباره هرچیزی که به ترامپ ربط داشته باشد و این قبیل مسائل نمی‌کنم. متوجه شدید؟». جان تون، یکی دیگر از سناتورهای جمهوری‌خواه، نیز گفت: «بحثی درباره این نیست که این موضوع انحرافی است از آنچه ما تمایل داریم او (ترامپ) وقت خود را صرف آن کند و موضوعاتی که خودمان تمایل داریم وقتمان را به آنها اختصاص دهیم. برای همین است که امیدوارم برخی از این موضوعات به‌سرعت حل‌وفصل شود و به پاسخ‌ها و نتایجی برسیم و از آنها عبور کنیم».

هم‌زمان با بالاگرفتن این اخبار بد، رئیس‌جمهوری آمریکا برنامه عمومی خود را کاهش داده است. به گفته یکی از افراد مطلع از برنامه ترامپ، او این هفته بیش از همیشه وقت خود را در محل اقامت رسمی خود گذرانده است. روز پنجشنبه، ترامپ با چندین توییت، بی‌اعتمادی خود به چندین مشاور سابقش که حالا با بازرسان همکاری می‌کنند، نشان داد. به گفته ترامپ، کوهن فقط دنبال کاهش مدت حبس خود است. ترامپ همچنین گفت مایکل فلین، مشاور سابق امنیت ملی، قربانی تاکتیک‌های رعب‌آور اف‌بی‌آی شده است.

تیموتی اوبراین زندگی‌نامه‌نویس و نویسنده کتاب «دودمان ترامپ» بر این باور است که: «او (ترامپ) هرگز هدف تحقیقاتی از این دست نبوده است». به گفته تیموتی، این غول عرصه املاک و مستغلات درگیر دادرسی‌های گسترده در حرفه تجاری خود بوده، اما هرگز با تهدیدات قانونی در این مقیاس روبه‌رو نبوده است: «دونالد ترامپ و فرزندانش هرگز با این دست بازرسی‌های قانونی و پیامدهای احتمالی این تحقیقات، مواجه نبوده‌اند».

پرونده ویژه مولر

تحقیقات رابرت مولر در ماه می ‌2017 و پس از آن آغاز شد که ترامپ، جیمز کومی، رئیس سابق پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) را اخراج کرد. مولر در حال تحقیق درباره دخالت احتمالی روسیه در کارزار انتخاباتی سال 2016 و همکاری کرملین با دستیاران ترامپ است. یکی دیگر از موارد مورد تحقیق مولر این است که آیا رئیس‌جمهوری آمریکا به دنبال مانعی بر سر تحقیقات پیرامون روسیه بوده است یا خیر.

تاکنون، مولر 33 نفر را متهم کرده است. 26 نفر از آنها روس‌هایی هستند که برخی از آنها به سرقت ایمیل‌ها و اطلاعات احزاب سیاسی ایالات‌ متحده متهم شده‌اند. بقیه به این اتهام تحت پیگیرد قانونی قرار گرفته‌اند که به دنبال تأثیر بر افکار عمومی در شبکه‌های اجتماعی بوده‌اند. چندین نفر از دستیاران ترامپ هم متهم شناخته شده‌اند. مشخص نیست که تحقیقات مولر در نهایت به کجا ختم می‌شود. آیا خللی در کار ترامپ ایجاد می‌کند یا فقط در پایان رسیدگی، پرونده به وزارت دادگستری فرستاده می‌شود. ترامپ بارها هرگونه «تبانی» دستیارانش با روسیه را رد کرده و این تحقیقات را سیاسی خوانده است. مشاوران می‌گویند ترامپ اخیرا حملات خود را افزایش داده چراکه معتقد است این تحقیقات در مرحله حساسی قرار دارند.

تحقیقات درباره مسائل مالی کارزار انتخاباتی

در تحقیقی مجزا، دادستان‌های فدرال منهتن پرونده دیگری را باز کرده‌اند که به کارزار انتخاباتی 2016 ترامپ برمی‌گردد: پرداخت حق‌السکوت کوهن به دو زن که ظاهرا روابط نامشروعی با ترامپ داشته‌اند. کوهن که روز چهارشنبه گذشته به اتهام‌های فرار مالیاتی و دروغ‌گفتن به کنگره به سه سال حبس محکوم شده بود، درباره نقض قوانین تأمین مالی کارزار انتخاباتی هم گناهکار شناخته شد. کوهن همچنین گفته که ترامپ به او گفته به این دو زن حق‌السکوت پرداخت کند. در کاخ سفید، مشاوران ترامپ بر این باورند که این پرونده به نسبت تحقیقات مولر، تهدید بزرگ‌تری برای ریاست‌جمهوری ترامپ به‌شمار می‌رود.

تحقیق درباره هزینه‌های مراسم تحلیف

107‌میلیون‌دلاری که از سوی اهداکنندگان به مراسم تحلیف ترامپ اهدا شده، توجه مولر را به خود جلب کرده است. دادستان‌های فدرال در حال تحقیق درباره این مسئله هستند که آیا کمیته تحلیف دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا از 107میلیون‌دلاری که از سوی کمک‌کنندگان به برگزاری این مراسم تأمین شده است، سوءاستفاده کرده است یا نه.

براساس این گزارش تحقیقات اولیه دفتر دادستان کل منهتن درخصوص این مسئله است که آیا برخی از کمک‌کنندگان به کمیته مراسم تحلیف ترامپ، این پول را در ازای دریافت امتیازات سیاسی از دولت آمریکا اعطا کرده‌اند یا نه. برخی اتهامات وجود دارد که افراد اعطاکننده کمک‌های مالی به کمیته تحلیف ترامپ قصد نفوذ بر پست‌های دولتی یا دستیابی به امتیازات سیاسی خاصی را داشته‌اند.