۰ نفر

سفارتی که برای شهروندان عراقی تعیین تکلیف می‌کند

۱۹ آذر ۱۳۹۷، ۲۱:۱۷
کد خبر: 320999
سفارتی که برای شهروندان عراقی تعیین تکلیف می‌کند

همزمان با نخستین سالروز اعلام پیروزی نظامی بر داعش در عراق، سفارت آمریکا در بغداد در اطلاعیه، توصیه های ایمنی خطاب به شهروندان عراقی مطرح کرده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، سفارت آمریکا در بغداد در اطلاعیه در صفحه فیس بوک خود با عنوان "هشدار امنیتی" با اشاره به جشن های مردمی که عصر و شب دوشنبه قرار است برگزار شود، گفته ساکنان بغداد باید منتظر وقوع ترقه بازی و برافروختن آتش به نشانه جشن در همه نقاط شهر و حتی منطقه بین المللی (واقع در منطقه امنیتی سبز که سفارت آمریکا در آن واقع است) باشند. 
سفارت آمریکا بر همین اساس تصریح کرده که اقداماتی باید در این خصوص انجام شود که و آن باقیماندن در داخل ساختمان ها و مکان های امن که امکان سقوط ترقه در آن نباشد، پرهیز از استقرار در مکان های مرتفع و هوشیاری نسبت به رویدادهای اطراف خود است.
هر چند در نگاه نخست به نظر می رسد، مخاطب این اطلاعیه شهروندان آمریکایی مقیم بغداد باشند اما خطاب اطلاعیه عمومی است و از اصطلاح ساکنان بغداد استفاده کرده است. 
این نخستین بار نیست که سفارت آمریکا در بغداد با صدور اطلاعیه ای که در برخی موارد نیز مورد اعتراض ملایم دولت عراق را در پی داشته است، نسبت به وضعیت امنیتی و حتی وجود تهدیدات تروریستی در برخی نقاط مشخص در بغداد هشدار داده است بدون آن که به این سوال مقامات عراقی پاسخ دهد که در صورت وجود تهدیدات تروریستی چرا بجای اعلام آن به دستگاه های ذیربط عراق، آن را در رسانه ها اعلام می کند. 
این درحالی است که برغم تلاش سفارت آمریکا برای تشویش اذهان عمومی و القای ناامنی در بغداد و مورد تهدید بودن شهروندان آمریکایی در عراق، در سالهای اخیر هر چند شهروندان و نیروهای عراقی از سوی نیروهای آمریکایی و ائتلاف تحت رهبری این کشور مورد هدف قرار گرفته اند اما تهدید واقعی علیه آمریکایی ها انجام نشده است.
سال پیش در چنین روزی در 10 دسامبر 2017 (19 آذر 96 ) نخست وزیر وقت عراق طی مراسمی در جمع نیروهای مسلح این کشور، پیروزی کامل نظامی را بر گروهک ترویستی تکفیری داعش اعلام کرد.