۰ نفر

سفیر ایران در روسیه:

تهران و مسکو در تمام حوزه‌ها روابط خود را گسترش داده‌اند

۱۸ آذر ۱۳۹۷، ۲:۳۳
کد خبر: 320489
تهران و مسکو در تمام حوزه‌ها روابط خود را گسترش داده‌اند

سفیر جمهوری اسلامی ایران به مناسبت روز 16آذر در جمع دانشجویان ایرانی شاغل در مسکو حاضر شد و اعلام کرد که روابط تهران و مسکو در تمامی حوزه‌ها رشد کرده است و دو طرف به این روند ادامه خواهند داد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، مهدی سنایی شنبه شب با حضور در محل انجمن اسلامی دانشجویان ایرانی در مسکو افزود: در چهار سال گذشته، روابط ایران و روسیه به شکل بی سابقه ای در حوزه های مختلف سیاسی، گردشگری، اقتصادی، فرهنگی، امنیتی و نظامی رشد کرده است و گسترش رفت و آمد مقامات و مسئولان دو کشور با وجود تحریم های یک جانبه آمریکا، پیام روشنی دارد.
وی گفت: چهار سال پیش حدود 200 دانشجوی ایرانی در روسیه حضور داشتند اما امروز تعداد دانشجویان دختر و پسر ایرانی در دانشگاه های روسیه به بیش از دو هزار نفر رسیده است که نشان می دهد این آمار تا 10 برابر افزایش یافته است.
سنایی اظهار داشت: در حوزه گردشگری نیز با رشدی در همین اندازه مواجه هستیم و حضور ایرانیان هر روز در روسیه بیشتر می شود و سیاست سفارت ایران در روسیه نیز استمرار این امر و گسترش روزافزون روابط میان تهران و مسکو است.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه ادامه داد: تنها در چهار سال گذشته رئیس جمهوری روسیه چندین بار به تهران سفر و با مقام معظم رهبری و رئیس جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت وگو کرد که تا پیش از آن هرگز میان دو کشور چنین رفت و آمدی در سطح سران وجود نداشت.
وی با بیان اینکه هیات های مختلفی از ایران راهی روسیه می شوند و از روسیه به تهران سفر می کنند، افزود: هم اکنون رئیس دومای روسیه در تهران به سر می برد و هیات دوستی پارلمانی ایران به مسکو آمده تا با همتایان خود گفت وگو کند.
سنایی ادامه داد: گفتمان روسیه و ایران در خاورمیانه امروز به عملگرایی تبدیل شده است و اگر این همکاری ها نبود امروز داعش همچنان در حال جولان دادن در منطقه بود.
وی افزود: روند چند سال اخیر به آن معنا نیست که تهران و روسیه به اوج روابط دوستانه خود رسیده اند، بلکه معتقدم باید روابط را بیش از پیش در تمام ابعاد گسترش داد و به این روند سرعت بیشتری هم بخشید اما سطح فعلی روابط، قابل مقایسه با گذشته نیست و رشد قابل توجه ای داشته است.
سنایی گفت: افزایش رفت و آمدها میان دو کشور در اوج اختلاف ها با آمریکا پیام معنادار و روشنی دارد و گویای عمق یافتن روابط تهران و مسکو است.
سفیر ایران در روسیه افزود: تمامی اسناد ضروری برای توسعه همکاری ها در عرصه های مختلف میان مقامات عالی دو کشور به امضا رسیده است و از نظر سیاسی هیچ مانعی بر سر راه گسترش همکاری های دوملت وجود ندارد.
سنایی در ادامه گفت وگوی صمیمانه خود با دانشجویان به مشکلات دانشجویان شاغل در روسیه و اهتمام سفارت جمهوری اسلامی ایران برای حل و فصل مشکلات دانشجویان با توجه به موانع و اختیارات قانونی اشاره کرد.
«رمضان علی سبحانی فر» نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی و رئیس هیات دوستی پارلمانی ایران نیز که در این نشست حضور داشت، برای دقایقی با دانشجویان گفت وگو کرد و در جریان دغدغه ها و مشکلات آنان قرار گرفت.