۰ نفر

آلمان مخفیانه فروش سلاح به عربستان را ادامه می‌دهد

۱۶ آذر ۱۳۹۷، ۱۲:۵۱
کد خبر: 320135
آلمان مخفیانه فروش سلاح به عربستان را ادامه می‌دهد

یک شرکت تسلیحاتی با وجود ممنوعیت صادرات تسلیحاتی آلمان به ریاض، همچنان به فروش سلاح به این رژیم ادامه می‌دهد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، در شرایطی که به دنبال  قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی آلمان اعلام کرده بود که صادرات تسلیحات به ریاض را متوقف می‌کند، کنسرسیوم تسلیحاتی «راین‌متال» ، همچنان به فروش سلاح به ریاض ادامه می‌دهد.

بنابر گزارش شبکه خبری ARD، چنین اقدامی با خلاء‌های قانونی موجود امکان‌پذیر شده است و فروش تسلیحات این شرکت به وسیله شرکت‌های دیگری در ایتالیا و جنوب آفریقا انجام می‌شوند.

«هلموت مرچ» از هیئت مدیره شرکت راین‌متال در اواسط ماه نوامبر در این مورد گفت که توقف صادرات تسلیحات به عربستان شامل اقدامات این شرکت نمی شود و ارزش چنین تجارتی بیش از صد میلیون یورو در سال برآورد شده است.

افشای وجود چنین تجارتی، انتقاد شدید حزب سوسیال‌دموکرات و احزاب مخالف دولت  از جمله سبزها را به دنبال داشته است. «کاتیا کوئل» یکی از نمایندگان پارلمان آلمان در این مورد گفت: «این رسوایی است که تجارت شرکت راین‌متال نیازی به رضایت دولت آلمان ندارد.»

سخنگوی وزارت اقتصاد آلمان چندی پیش اعلام کرد به دنبال قتل خاشقچی، برلین صادرات تسلیحات به عربستان را به طور کامل متوقف کرده است.با این حال، منابع مطلع در صنایع تسلیحاتی آلمان اعلام کردند که توقف صادرات تسلیحات ساخت آلمان به عربستان تنها تا اواسط ماه ژانویه (بهمن) برنامه‌ریزی شده است.

عربستان سعودی از ابتدای سال جاری میلادی  دومین خریدار بزرگ اسلحه ساخت آلمان به شمار می‌رفت.