۰ نفر

گورباچف:جهان در آستانه رویارویی قرار گرفته است

۱۵ آذر ۱۳۹۷، ۱۵:۴۳
کد خبر: 319973
گورباچف:جهان در آستانه رویارویی قرار گرفته است

آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی اعلام کرد: جهان در آستانه رقابت تسلیحاتی و رویارویی جدید قرار گرفته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، میخائیل گورباچف روز پنجشنبه در مقاله ای در نشریه انگلیسی زبان تایم که بخش هایی از آن در تاس منتشر شد، خاطرنشان کرد که وی و جورج بوش (پدر) رئیس جمهوری وقت آمریکا توانستند زیربنای مشارکت بین مسکو و واشنگتن را پایه ریزی کنند اما این دستاورد همینک به خطر افتاده است. 
وی افزود: نخستین گفت وگوی جدی من و بوش در ماه دسامبر سال 1987 (آذر-دی ماه 1366) برگزار شد. 
رئیس جمهوری شوروی سابق یادآوری کرد که در آن زمان به واشنگتن سفر کرده بود و بوش پدر معاون رئیس جمهوری آمریکا بود.
گورباچف در مقاله خود خاطرنشان کرد که بوش پدر با این نکته موافقت کرد که روابط شوروی و آمریکا به سطح جدیدی رسیده و فرصت جدیدی فراهم شده که باید حداکثر استفاده را از آن برد. 
وی افزود: بوش به من اطمینان داد که اگر در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پیروز شود اقداماتی را که ما با رونالد ریگان رئیس جمهوری وقت آمریکا شروع کردیم ادامه دهد و توافق کردیم که در مورد کشورهای ثالث به منافع یکدیگر ضربه نخواهیم زد.
وی ادامه داد: پس از پیروزی جورج بوش در انتخابات ریاست جمهوری، روند نزدیکی شوروی و آمریکا تحرک پیشین را از دست داد. با این حال در اجلاس مالتا در سال 1989 پیشرفت بزرگی به دست آمد و به جنگ سرد پایان داده شد. 
گورباچف یادآوری کرد: در سال 1991 پیمان کاهش تسلیحات تهاجمی راهبردی موسوم به استارت-1 بین شوروی و آمریکا به امضا رسید.
وی افزود: گفت وگوی تلفنی خود با بوش را (روز 25 ماه دسامبر سال 1991) چند ساعت پس از اعلام استعفای خود از مقام رئیس جمهوری شوروی خوب به یاد دارم. 
گورباچف تصریح کرد: ما نتایج همکاریهای خود را با رئیس جمهوری آمریکا مرور کردیم، دستاورد اصلی ما توافق درباره نابودی هزاران قبضه تسلیحات هسته ای، موشک های استراتژیک و تاکتیکی بود، با همکاری یکدیگر توانستیم به مناقشه ها در نقاط مختلف جهان پایان دهیم؛ ما پایه و اساس مشارکت بین دو کشور را بنا کردیم. 
رئیس جمهوری شوروی سابق خاطرنشان کرد: این نتایج که دارای اهمیت تاریخی هستند در زمان حاضر در خطر قرار گرفته اند و ما همینک در آستانه رویارویی و رقابت تسلیحاتی جدید قرار گرفته ایم. 
گورباچف ادامه داد: من و بوش (پدر) پس از کناره گیری از مقام دولتی بارها درخصوص مسائلی که جهان را تهدید می کند گفت وگو کردیم. برخی اوقات در ارزیابی رویدادها اختلاف داشتیم اما در یک نکته توافق داشتیم که پایان جنگ سرد پیروزی یک طرف بر طرف دیگر نبود. 
وی ادامه داد: این نتیجه تلاش مشترک بود، امروز فقط با تلاش های مشترک و همکاری می توانیم از رویارویی جدید جلوگیری کنیم و خطر وقوع جنگ مخرب را از بین ببریم و به این وسیله دورنمای برقراری نظام جدید جهانی را که امن تر، عادلانه تر و انسانی تر باشد، بازگردانیم.
گفتنی است آمریکا تصمیم به تعلیق اجرای پیمان منع موشک های هسته ای کوتاه و میان برد گرفته و سفارت آمریکا در مسکو یادداشتی را مبنی بر تعلیق اجرای پیمان موشکی به وزارت خارجه روسیه ارسال کرده است. 
پیمان منع موشک های هسته ای کوتاه و میان برد هشتم ماه دسامبر سال 1987 ( 1366) بین میخائیل گورباچف آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی و رونالد ریگان رئیس جمهوری وقت آمریکا امضا شد. 
براساس این پیمان، توسعه و کاربرد تمام موشک های هسته ای و غیر هسته ای کوتاه و میان برد به استثنای موشک های دریایی ممنوع شد. 
این پیمان نخستین قرارداد کنترل تسلیحات هسته ای موشکی راهبردی در جهان به حساب می آید که با توجه به اینکه در دوره جنگ سرد بین دو ابرقدرت (شوروی و آمریکا) امضا شده بود، از اهمیت بسیار بالا و حیاتی برخوردار شده است. 
تا سال 1991 (1370) حدود دو هزار و 700 موشک نابود شدند ضمن اینکه دو کشور اجازه بازرسی از تاسیسات یکدیگر را داشتند.