۰ نفر

قطر بدنبال افزایش سرمایه‌گذاری درمالزی است

۱۵ آذر ۱۳۹۷، ۱۴:۲۹
کد خبر: 319958
قطر بدنبال افزایش سرمایه‌گذاری درمالزی است

امیر قطر درراس یک هیات عالی رتبه به کوالالامپور سفر کرده و امروز پس از دیدار با ماهاتیر محمد نخست وزیر مالزی و برخی دیگر از مقام های ارشد این کشور، هدف از این سفر وی گسترش همکاری های دوحه- کوالالامپور به ویژه افزایش سرمایه گذاری ها درمالزی اعلام شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «شیخ تمیم بن حمد آل ثانی» پس از ورودش به کوالالامپور درنخستین روز از سفر سه روزه اش، با ماهاتیر محمد نخست وزیر این کشور دیدار و گفت و گو کرد.
شیخ محمد عبدالرحمان آل ثانی وزیرخارجه و معاون نخست وزیر قطر و سیف الدین عبدالله همتای مالزیایی اش پس از این دیدار درکنفرانسی مشترک اعلام کرد: برنامه قطر حضور بیشتر در عرصه های اقتصادی در مالزی به ویژه گسترش سرمایه گذاری هاست.
وی افزود: قطر و مالزی با تشکیل یک کمیته دو جانبه عالی رتبه فنی، افزایش همکاری های در زمینه های مختلف را بررسی می کنند.
وی همچنین از شرکت های مالزیایی برای فعالیت بیشتر اقتصادی در دوحه به ویژه در پروژه های زیر ساختی توسعه مرتبط با برگزاری مسابقات جام جهانی 2022 دعوت به عمل اورد .
به گفته وی درحال حاضر تعدادی از شرکت های مالزیایی در دوحه در این زمینه مشغول به فعالیت هستند.
دوحه و کوالالامپور همچنین در مورد ایجاد شورای تجاری مشترک به توافق رسیدند.
وزیرامورخارجه قطر با بیان اینکه مالزی و قطر همکاری های سیاسی را نیز گسترش خواهند داد افزود: سرمایه گذاری های اقتصادی نیز در مالزی سودآور بوده است.
سیف الدین عبدالله وزیر امورخارجه مالزی نیز از افزایش سرمایه گذاری های سرمایه گذاران قطری در این کشور استقبال کرد و گفت: مالزی اماده همکاری با شرکت های قطری دراین زمینه است.
عبدالله افزود:. رهبران دو کشور در گفت وگوهای مشترک در مورد راهکارهای افزایش همکاری ها به ویژه در دو حوزه تجارت و سرمایه گذاری گفت وگو کردند..
وی درعین حال تاکید کرد که کوالالامپور و دوحه زمینه های گسترده ای را برای گسترش همکاری ها پیش رو دارند.
خبرگزاری رسمی مالزی' برناما' نیز گزارش داد که ماهاتیر محمد و شیخ تمیم همچنین درمورد منازعات در جهان اسلام ازجمله جنگ یمن، سوریه و بحران روهینگیا با یکدیگر تبادل نظر کردند.
وزیرامورخارجه قطر دراین خصوص گفت: رهبران دو کشور با ارائه دیدگاههای مشابه دراین موارد بر پایان یافتن درگیری ها تاکید داشتند.
وزیرامورخارجه قطر همچنین روابط کوالالامپور- دوحه را در دهه های گذشته رو به گسترش و براساس دوستی برادرانه خواند.
امیر قطراکتبرسال 2017( مهرماه96) نیز به مالزی سفر کرده بود.
امیرقطر سال گذشته در خلال شکاف منطقه ای خود با عربستان به 3 کشور مالزی، سنگاپور و اندونزی به منظور حفظ و جذب بازارهای منطقه ای نفت قطر و یافتن حامیان آسیایی بیشتر به جنوب شرق آسیا سفر کرد.
«تمیم بن حمد آل ثانی» که از سال 2013 به عنوان هشتمین امیر قطر قدرت را دراین کشور به دست گرفته، در 2 سال گذشته روابط کشورش را با جنوب شرق آسیا توسعه داده است.
داتو احمد فیصل شمس الدین سفیر مالزی در قطر پیشتر اعلام کرد : حجم روابط تجاری مالزی- قطردر یک دهه اخیر با افزایش دوبرابری از 320 میلیون دلار درسال 2007 به رقم 670 میلیون دلار در سال 2017 رسیده است.