۰ نفر

هشدار شدیدالحن روسیه به ترامپ

۱۳ آذر ۱۳۹۷، ۳:۰۲
کد خبر: 319374
هشدار شدیدالحن روسیه به ترامپ

سخنگوی رئیس جمهوری روسیه اعلام کرد: خروج آمریکا از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای کوتاه و میان برد، پیامدهای نگران کننده خواهد داشت و روسیه در صورت استقرار موشک‌های آمریکایی در اروپا برای حفظ موازنه به آن پاسخ خواهد داد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، «دمیتری پسکوف» روز دوشنبه در جمع دانشجویان دانشگاه روابط بین الملل مسکو به نام «مگیمو» با بیان این مطلب افزود: هدف اصلی از برگزاری نشست میان سران روسیه و آمریکا در آرژانتین مذاکره درباره پیمان موشکی بود.
وی افزود: متاسفانه گفت وگو بین ولادیمیر پوتین و دونالد ترامپ هرگز در آرژانتین صورت نگرفت و ما از خروج احتمالی آمریکا از پیمان موشکی میان دو کشور نگرانیم.
سخنگوی رئیس جمهوری روسیه هشدار داد: با خروج آمریکا از این پیمان نه تنها برای اروپا بلکه برای جهان نیز پیامدهای ناخوشایندی به همراه دارد.
پسکوف گفت: واشنگتن پس از خروج از پیمان موشکی، احتمال دارد موشک های خود را در اروپا مستقر کند هر چند مقام های آمریکایی این احتمال را رد می کنند.
وی با بیان اینکه مسکو این اقدام را پیشروی ناتو به سوی مرزهای روسیه قلمداد خواهد کرد، اظهار کرد: اگر موشک ها در اروپا مستقر شود روسیه مجبور خواهد بود برای برقراری موازنه اقدام کند.
سخنگوی کرملین ادامه داد: با استقرار موشک های آمریکایی در اروپا و مقابله به مثل مسکو در اصل کشورهای اروپایی مورد هدف قرار گرفته اند و جهان به دهه 70 میلادی باز گشته است.
وی ادامه داد: این موضوع باید از طریق گفت و گو حل و فصل شود و این غیر منطقی است که جای مذاکره را رویارویی نظامی بگیرد. 
پسکوف خاطرنشان کرد: روسیه به دنبال مذاکره با آمریکا می باشد و در همین ارتباط پیام های مختلفی به طرف مقابل ارسال کرده اما تاکنون پاسخی دریافت نکرده است.
سخنگوی رئیس جمهوری روسیه با بیان اینکه مسکو و واشنگتن یکدیگر را به نقض پیمان منع موشک های هسته ای کوتاه و میان برد، متهم می کنند، اظهار کرد: هنوز فرصت برای بررسی این پیمان و تکمیل کردن آن وجود دارد و قطعا پس از نابود کردن آن با توجه به شرایط فعلی جهان، فرصت بازیابی این پیمان از دست می رود.
گفتنی است پیمان منع موشک های هسته ای کوتاه و میان برد هشتم ماه دسامبر سال 1987 ( 1366) بین میخائیل گورباچف آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی و رونالد ریگان رئیس جمهوری وقت آمریکا امضا شد. 
براساس این پیمان، توسعه و کاربرد تمام موشک های هسته ای و غیر هسته ای کوتاه و میان برد به استثنای موشک های دریایی ممنوع شد. 
این پیمان نخستین قرارداد کنترل تسلیحات هسته ای موشکی راهبردی در جهان به حساب می آید که با توجه به اینکه در دوره جنگ سرد بین دو ابرقدرت (شوروی و آمریکا) امضا شده بود، از اهمیت بسیار بالا و حیاتی برخوردار شده است. 
تا سال 1991 (1370) حدود دو هزار و 700 موشک نابود شدند ضمن اینکه دو کشور اجازه بازرسی از تاسیسات یکدیگر را داشتند.