۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۶
کد خبر 319172

آمار رسمی مسلمانان چین 30 میلیون نفر اعلام شده است، ولی منابع زیادی تاکید می کنند این رقم نادرست است و علی رغم اینکه ارائه آمار دقیق از مسلمانان چین دشوار است ولی آمارهای غیر رسمی شمار مسلمانان چین را 100 میلیون نفر برآورد می کند. در گزارش شبکه انگلیسی «BON news»، تعداد مسلمانان 100 تا 130 میلیون نفر اعلام شد که این رقم معادل 10 درصد کل جمعیت چین است، مسئله قابل توجه این است که آمار مسلمانان چین از تمام مسلمانان عربستان، عراق و سوریه بیشتر است.

35  میلیون مسلمان ایغور چین از حدود 60 سال پیش به بهانه مبارزه با افراطی گری دینی در معرض ظلم، تبعیض و سرکوب قرار دارند. منطقه ترکستان شرقی از سال 2009 شاهد رفتارهای خشن است و بیش از 92 درصد مسلمانان منطقه ترکستان شرقی در معرض ظلم و محرومیت علنی قرار دارند. مسئولان چین به صورت عمدی مسلمانان ایغور را تحقیر می کنند و ائمه جماعت را مجبور به رقص در میادین عمومی و دشنام به دین اسلام می کنند.

گفتنی است ایغورها مردم ساکن شمار غرب چین هستند که در ایالت «سین کیانگ» یا ترکستان شرقی زندگی می کنند.

در سال 2014 دولت چین موج سرکوب علیه مسلمانان ایغور در شهر اورومچی بزرگترین شهر ترکستان شرقی به راه انداخت و ده ها نفر از آنها اعدام و صدها نفر دیگر دیگر را بدون محاکمه عادلانه بازداشت کرد. دادستان چین در گزارش سالانه خود در سال 2014 با تفاخر اعلام کرد که مسئولان چین بیش از 27 هزار نفر از مسلمانان ایغور را تنها در یک سال بازداشت کرده اند.

مسلمانان ایغور چین دو بار قتل عام شده اند، بار اول در سال 1863 میلادی که بیش از یک میلیون مسلمان به قتل رسید و بار دوم در سال 1949 بود که نظام کمونیست چینی این بار نیز بیش از یک میلیون ایغور را به قتل رساند.