۰ نفر

فنلاند فروش تسلیحات به ریاض را متوقف کرد

۵ آذر ۱۳۹۷، ۱۱:۲۳
کد خبر: 317518
فنلاند فروش تسلیحات به ریاض را متوقف کرد

پس از آلمان و دانمارک، فنلاند هم فروش تسلیحات به عربستان سعودی را متوقف کرد. این کشورها امیدوارند که دیگر کشورهای اتحادیه اروپا هم همین رویه را در پیش بگیرند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، آمریکا همچنان با وجود قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی و ادامه جنگ و تداوم بحران در یمن به فروش تسلیحات به عربستان سعودی را ادامه می‌دهد. با این حال، پس از آلمان و دانمارک، فنلاند هم صادرات تسلیحات به ریاض را متوقف کرد.

بنابر گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، دانمارک و فنلاند به همراه  آلمان فروش تسلیحات به عربستان را متوقف کردند. کپنهاک و هلسینکی با اشاره به بحران کنونی در یمن اعلام کردند که اگر چه دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا همچنان از ریاض حمایت می‌کند اما کشورهای دیگر تلاش‌های رو به گسترشی را در زمینه ممنوعیت فروش تسلیحات به پادشاهی سعودی در پیش گرفته‌اند.

وزیر خارجه دانمارک ابراز امیدواری کرده بود که تصمیم دانمارکی‌ها، حمایت کشورهای اتحادیه اروپا را به دنبال داشته باشد. این اقدام، حمایت اتریش، بلژیک و سوئیس و نروژ و هلند را به دنبال داشته است.

سخنگوی وزارت اقتصاد آلمان هفته گذشته اعلام کرد به دنبال قتل خاشقچی، صادرات تسلیحات به عربستان را به طور کامل متوقف کرده است.با این حال، منابع مطلع در صنایع تسلیحاتی آلمان اعلام کردند که توقف صادرات تسلیحات ساخت آلمان به عربستان تنها تا اواسط ماه ژانویه (بهمن) برنامه‌ریزی شده است.

عربستان سعودی از ابتدای سال جاری میلادی  دومین خریدار بزرگ اسلحه ساخت آلمان به شمار می‌رفت.