۰ نفر

هند با روپیه با ایران تجارت می‌کند

۱۶ آبان ۱۳۹۷، ۱۲:۵۲
کد خبر: 313284
هند با روپیه با ایران تجارت می‌کند

مقامات دولتی هند اعلام کردند در ماه جاری قرارداد اولیه با ایران برای پرداخت تمام پول تجارت نفتی با استفاده از ارز روپیه از طریق بانک یوکو امضا کردند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، روزنامه 'اکونومیک تایمز'، یک مقام هندی که نامش در خبر نیامده است اظهار کرد لازم است هند امور اداری را هرچه زودتر انجام دهد چون هدف به پایان رساندن این مراحل تا پایان ماه جاری است.

این مقام دولتی خاطرنشان کرد هرچند هند در هفته جاری از سوی آمریکا برای ادامه واردات نفت از ایران معافیت دریافت کرد اما پیش از این نیز از مکانیسم روپیه در تجارت خود با ایران استفاده کرده بود.

وی گفت در دوره پیشین تحریم های ایران، هند تنها 45 درصد از بهای نفت ایران را از طریق روپیه پرداخت می کرد در حالیکه این بار مکانیسم جدیدی برای اینکار پیش بینی شده است.

به گفته وی، ایران با استفاده از سپرده خود در بانک یوکو اقدام به خرید محصولات هندی در بخش کشاورزی و دارویی و همچنین قطعات خودرو می کرد که این امر به افزایش صادرات هند به ایران کمک کرد.

پرداخت بهای نفت ایران با استفاده از ارز روپیه همچنین به افزایش قدرت واحد ملی هند در مقابل دلار آمریکا منجر خواهد شد.

این مقام هندی گفت: پالایشگاه های هندی از ماه سپتامبر(شهریور) تاکنون بهای نفت ایران را با استفاده از روپیه پرداخت کرده اند. ایران یک مدت 60 روزه به هند برای پرداخت بهای نفت وارداتی از این کشور داده است.

منابع هندی همچنین اعلام کردند که آمریکا از دهلی نو درخواست کرده است که در طول معافیت شش ماهه که از نوامبر(آبان) آغاز شد، واردات نفت خود از ایران را به 1.25 میلیون تن یا 9 میلیون بشکه محدود کند.

به گفته این مقامات ، شرکت های نفت هند و پتروشیمی منگلور یک قرارداد با شرکت ملی نفت ایران برای خرید 9 میلیون بشکه نفت خام در ماه دسامبر امضا کردند. شرکت نفت هند 6 میلیون بشکه و پتروشیمی منگلور 3 میلیون بشکه نفت خام از ایران خریداری خواهند کرد.

پس از خروج آمریکا از توافق هسته ای ایران یا برجام در ماه مه (اردیبهشت)، این کشور به سایر ملت ها فشار وارد کرده است تا واردات نفت خود از ایران را متوقف کنند. بخشی از تحریم های آمریکا علیه ایران در تاریخ 6 ماه اوت (15 مرداد) اجرایی شدند درحالی که تحریم های ایران در بخش انرژی در چهارم ماه نوامبر (13 آبان) به اجرا گذاشته شدند.

آمریکا روز دوشنبه با اعطای معافیت به 8 کشور از جمله هند جهت ادامه واردات نفت از ایران موافقت کرد.

آمریکا پیش از این اعلام کرده بود که تنها به کشورهایی معافیت خواهد داد که واردات نفت خود از ایران را به صورت قابل توجهی کاهش دهند.

هند در سال 2017-18 حدود 22 میلیون تن بشکه نفت خام از ایران وارد کرد.

هند نفت ایران را ترجیح می دهد زیرا در مقایسه با سایر کشور ها، نفت ایران ارزان تر و با شرایط رقابتی بهتر عرضه می شود.

چین، ژاپن، کره جنوبی، تایوان، یونان، ایتالیا و ترکیه هم به عنوان دیگر کشورهای معاف شده از تحریم ها همچنان به خرید نفت از ایران ادامه خواهند داد.

ترامپ با حربه تروریسم اقتصادی، وضع تحریم های یکجانبه غیرقانونی و فشار به جامعه جهانی، به دنبال ایجاد جنگ روانی و القای انزوای ایران است؛ اما تجربه ماه های اخیر و همراهی نکردن جهان با آمریکا نشان داده است که این کشور به اهداف خود دست نخواهد یافت.