۰ نفر

رویترز: انتخابات جایگاه ترامپ را شکننده‌تر می‌کند

۱۵ آبان ۱۳۹۷، ۲۱:۲۶
کد خبر: 313180
 رویترز: انتخابات جایگاه ترامپ را شکننده‌تر می‌کند

دو حزب مطرح آمریکا، در حالی انتخابات برگزار می‌شودکه اقتصاد، مهاجرت، خشونت، حقوق و وضعیت اجتماعی زنان و در نهایت بیمه‌های درمانی، به شدت جایگاه دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری این کشور را متزلزل کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، کشتار اخیر یهودیان در ماجرای تیراندازی پیتزبورگ جایگاه دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا را به شدت متزلزل کرده است.

اگر چه تیراندازی و کشتار در آمریکا پدیده نادری نیست اما کشتار یهودیان این پرسش را مطرح کرده است که آیا سیاست‌ها و گفتار ترامپ به جریان‌های نژادپرست بال و پر نمی‌دهد؟

قبل از رخداد پیتزبورگ نیز ارسال بسته‌های انفجاری برای چندین شخصیت سیاسی دموکرات از جمله باراک اوباما جنجال بزرگی به پا کرد. این ماجرا هم باعث شد که مخالفان جمهوری‌خواهان، بر 'خشونت ذاتی دونالد ترامپ' بیشتر تأکید کنند.

بعد از جنجال و آبرو ریزی که اتهام سوء استفاده جنسی از زنان، علیه هاروی واینشتاین تهیه‌کننده سینمای آمریکا به راه افتاد و جنبش گسترده‌ای که به دنبال آن رسانه‌ها و دنیای مجازی را فرا گرفت، بسیاری از سازمان‌ها و انجمن‌های مدافع حقوق زن به شدت از رفتارهای خشن و تحقیرآمیز ترامپ در قبال زنان انتقاد کردند. در این شرایط، به نظر می‌رسد که زنان آمریکایی بیش از سال‌های گذشته برای شرکت در انتخابات و رأی دادن انگیزه داشته باشند. به ویژه زنان تحصیل‌کرده طبقه متوسط به نسبت مرفه که از عقاید و سخنان ترامپ ابراز انزجار می‌کنند و رفتار انتخاباتی آنان، در مرکز توجه قرار دارد. احتمال داده می‌شود که رأی این قشر از زنان، به کمک دموکرات‌ها بیاید.

جنگ اقتصادی با چین، خروج آمریکا از چند قرارداد بین‌المللی و البته ارقام امیدوارکننده رشد، الزاماً موضوع اقتصاد را در قلب انتخابات قرار می‌دهد. به طور کلی، مناطق صنعتی و معدنی آمریکا از سیاست‌های حمایت‌گرایانۀ ترامپ پشتیبانی کرده‌اند اما مناطق کشاورزی خیلی زود از این سیاست‌ها لطمه خوردند. با این حال هنوز هم بخشی از کشاورزان آمریکایی از حمایت ترامپ دست برنداشته و معتقدند که سیاست‌های وی در درازمدت به نفع آنان خواهد بود.

رئیس جمهوری آمریکا چندی پیش ادعا کرده بود که آمریکا تنها کشور دنیاست که یک نفر وارد آن می‌شود، بچه‌دار می‌شود و بعد این نوزاد، شهروند آمریکا به حساب می‌آید. ترامپ گفته بود که این موضوع باید متوقف شود.' ادعای ترامپ البته درست نیست و اصل خاک در بسیاری دیگر از کشورهای دنیا معتبر است، اما به ‌هرحال ترامپ با این سخنان، سر و صدای زیادی پیرامون مسئله مهاجرت به راه انداخت.

وی همچنین ارتش را برای حفاظت از مرز و جلوگیری از ورود کاروان مهاجران آمریکای لاتین به مرز مکزیک اعزام کرد. پیش از آن، ترامپ محدودیت‌هایی برای ورود اتباع چند کشور مسلمان ایجاد کرده بود.

بر اساس نظرسنجی‌ها، مسئله مهاجرت، نخستین نگرانی رأی‌دهندگان جمهوری‌خواه است.

در رقابتهای 36 فرمانداری امسال، هم اکنون ٢٦ ایالت در اختیار جمهوریخواهان، ٩ فرمانداری در دست دمکرات ها است و یک فرمانداری هم توسط مستقلین اداره می شود.

درحال حاضر از 435 کرسی مجلس نمایندگان آمریکا، جمهوریخواهان با در اختیار داشتن 235 کرسی در برابر 193 کرسی حزب دمکرات، از اکثریت برخوردار هستند. هفت کرسی هم به دلایل گوناگون خالی مانده است.

درصورتی که حزب دمکرات بتواند دراین انتخابات 25 کرسی دیگر را از حزب جمهوریخواه پس بگیرد، آنگاه با کسب 218 کرسی در قبال 217 کرسی و تنها با اختلاف یک نماینده این حزب قادر خواهد بود اکثریت مجلس نمایندگان را از آن خود کند.

در سنا نیز دمکرات ها اگر به سه کرسی دیگر در صورت حفظ کرسی های فعلی دست یابند اکثریت 51 کرسی را از آن خود می کنند.

هم اکنون جمهوریخواهان 51 کرسی، دمکرات ها 47 کرسی و مستقلین 2 نماینده سنا را در اختیار دارند.

در انتخابات میاندوره ای 2018 بیش از 150 میلیون نفر واجد شرایط رای دادن هستند.

در آن دوره تنها 36.4 درصد واجدین شرایط در رای گیری شرکت کردند که کمترین میزان مشارکت از انتخابات میاندوره ای سال 1942 تا آن زمان بود.