۰ نفر

ینی شفق: تحریم علیه ایران به اقتصاد جهان ضربه می‌زند

۱۵ آبان ۱۳۹۷، ۱۰:۱۵
کد خبر: 313024
ینی شفق: تحریم علیه ایران به اقتصاد جهان ضربه می‌زند

روزنامه ینی شفق ترکیه با انتشار گزارشی درباره دور جدید تحریم های غیرقانونی آمریکا علیه ایران نوشت که جنگ اقتصادی دولت واشنگتن با جهان وارد مرحله جدیدی شده به طوری که ادامه این تحریم ها آسیب جدی به اقتصاد جهانی وارد می کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا،  روزنامه ینی شفق با انتشار گزارشی تحت عنوان 'تحریم ها علیه ایران و به ضرر جهان' و با تشریح تحریم شرکت های تجاری و اقتصادی ایران از سوی آمریکا نوشت: دونالد ترامپ چندی پیش از توافقنامه هسته ای(برجام) به صورت یکطرفه خارج شد و از روز گذشته دومین مرحله از تحریم ها شامل ایجاد محدودیت در صنعت حمل و نقل، انرژی، بانکی و بیمه را آغاز کرد.

به نوشته این رسانه، پیش از این قرار بود که صادرات نفت ایران در مرحله دوم تحریم ها به صفر برسد اما تلاش آمریکا بی فایده بود و این کشور مجبور به معافیت هشت کشور از جمله ترکیه در اعمال تحریم های نفتی ایران شد.

این رسانه نزدیک به دولت ترکیه در این گزارش به اظهارات دیروز دکتر حسن روحانی رییس جمهوری ایران اشاره کرد و نوشت: روحانی به شکست سیاست صفر کردن نفت ایران توسط آمریکا تاکید کرد و گفت که ایران نفت خود را به هر نحو ممکن می فروشد و برای شکستن تحریم ها تلاش می کند و برای مقابله با هر فشاری آماده است.

عبدالرحمان کان رییس انجمن کارفرمایان و صنعتگران مستقل ترکیه نیز در گفت و گو با ینی شفق اظهار کرد: دولت ترامپ بدون توجه به حقوق بین الملل و افکار عمومی جهان، علیه ایران تحریم هایی را اعمال کرد و این اقدام در واقع تهدیدی علیه صلح و ثبات منطقه و جهان است.

بر اساس این گزارش، کان در ادامه افزود: تحریم های بسیاری از شرکت های ایرانی و عدم مبادله تجاری آنها با شرکت های خارجی، بی گمان آسیب جدی را در روند تجارت جهانی وارد خواهد کرد که بازسازی آن به سال ها زمان نیاز دارد.

این رسانه به سخنان دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا مبنی بر این که در موضوع نفت کمی با ملایمت رفتار خواهیم کرد، اشاره کرد و نوشت: درد ترامپ قیمت نفت است چرا که نمی خواهد قیمت طلای سیاه در جهان افزایش یابد.

به نوشته ینی شفق، آغاز تحریم های ثانویه علیه ایران و معاف شدن ترکیه از خرید نفت ایران، باعث کاهش ارزش دلار در بازارهای معاملات ارز ترکیه شد به طوری امروز قیمت دلار به حدود 5.33 لیر کاهش یافته است.

 مقامات رسمی ترکیه نیز همچون کارشناسان و تحلیل گران این کشور پس از خروج آمریکا از برجام و تهدید به تحریم نفتی ایران اعلام کرده اند که آنکارا، تصمیم آمریکا را در این زمینه اجرا نخواهد کرد.

دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا 18 اردیبهشت ماه امسال خروج آمریکا از برجام را اعلام کرد اما بلافاصله کشورهای امضا کننده این توافق یعنی انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه ضمن محکوم کردن خروج این کشور از این توافق چندجانبه بین المللی، تاکید کردند که به برجام پایبند مانده و از تجارت شرکت هایشان با ایران حمایت می کنند.

ترامپ با حربه تروریسم اقتصادی و تحریم های یک جانبه غیرقانونی و فشار به جامعه جهانی به دنبال ایجاد جنگ روانی و القای انزوای ایران است اما تجربه ماه های اخیر و همراهی نکردن جهان با آمریکا نشان داد که این کشور هیچ گاه به هدف خود دست نخواهد یافت.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران هم در حاشیه نشست سه جانبه وزرای امورخارجه ایران، ترکیه و جمهوری آذربایجان در استانبول گفت: آمریکایی ها با تحریم های غیرقانونی علیه ایران به هدف پیش بینی شده خود نرسیدند.

عبدالناصر همتی رییس بانک مرکزی نیز با اشاره به عقب نشینی دولت آمریکا از ادعای خود برای به صفر رساندن فروش نفت ایران خاطر نشان کرد: دولت آمریکا هر کاری که می خواست، انجام داد و بعد از چهارم نوامبر اتفاق خاصی نخواهد افتاد.

آمریکا تاکنون مجبور شده است که دست کم 8 کشور را از تحریم نفتی علیه ایران معاف کند.