۰ نفر

پاکستان در انتظار دریافت بسته اعتباری 6 میلیارد دلاری از چین

۱۱ آبان ۱۳۹۷، ۱۷:۵۱
کد خبر: 312134
پاکستان در انتظار دریافت بسته اعتباری 6 میلیارد دلاری از چین

«عمران خان» نخست وزیر پاکستان روز جمعه در نخستین روز سفر خود به چین، در دیدار با مسؤولان عالی‌رتبه پکن در خصوص پرداخت بسته شش میلیارد دلاری پکن به اسلام آباد گفت وگو کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، عمران خان نخست در دور نخست دیدارهای خود، با «شی جی پینگ» رییس جمهوری این کشور دیدار و گفت وگو کرد.

بر اساس این گزارش، قرار است چین بسته اعتباری جدید شش میلیارد دلاری شامل 1.5 میلیارد دلار کمک نقدی، 1.5 میلیارد دلار وام با بازپرداخت بلندمدت و سه میلیارد دلار در قالب کریدور اقتصادی چین- پاکستان (CPEC) به اسلام آباد ارائه دهد.

عمران خان در دیدار با رییس جمهوری چین گفت که حزبش تنها دو ماه قدرت را در این کشور به دست گرفته اما وضع اقتصادی بسیار دشواری را به ارث برده است.

وی اضافه کرد: متأسفانه پاکستان در زمان حاضر با کمبود نقدینگی، کسری بودجه و کسری اعتبارات جاری روبرو شده است.

«شی جی پینگ» رییس جمهوری چین نیز در این دیدار به«عمران خان» گفت که وی از گسترش روابط دو کشور حمایت می کند و بر این تأکید کرد که چین و پاکستان دوستانی برای تمامی فصول هستند.

جی پینگ ادامه داد: اهمیت زیادی برای روابط چین و پاکستان قائل بوده و قصد دارد تا با نخست وزیر و دولت جدید پاکستان همکاری دوجانبه را تقویت کند تا دوران جدیدی در مسیر همکاری های دوجانبه ثبت شود.

«وانگ یی» وزیر امور خارجه چین نیز در دیدار با همتای پاکستانی خود، گفت که پکن اجازه نمی دهد اسلام آباد با مشکلات اقتصادی مواجه شود.

وزیر امور خارجه چین به همتای پاکستانی خود اطمینان داد که طرف چینی، همچنان به پشتیبانی و کمک به پاکستان برای توسعه اقتصادی و اجتماعی و تأمین زیرساخت های این کشور کمک می کند.

*** دیدار با مدیرعامل بانک سرمایه گذاری آسیا

«عمران خان» همچنین در این سفر با مدیرعامل بانک سرمایه گذاری زیرساخت آسیایی (AIIB) دیدار کرده و از این بانک برای سرمایه گذاری در پروژه های مربوط به تولید، حمل و نقل و بخش های تأمین آب دعوت کرد.

نخست وزیر پاکستان، اولویت دولت خود را احیای اقتصاد و انجام اصلاحات ساختاری خواند و گفت: برای کاهش فقر در این کشور، تلاش همه جانبه انجام می دهد.

«جین لیقون» مدیرعامل بانک سرمایه گذاری زیرساخت آسیایی (AIIB) در پکن نیز در این دیدار گفت که فرصت های همکاری فراوانی با پاکستان وجود دارد.

«عمران خان» نخست وزیر پاکستان شامگاه پنجشنبه با هدف «جذب سرمایه، انتقال فنآوری جدید و گسترش روابط اقتصادی» و در رأس هیأت بلند پایه، اسلام آباد را به مقصد پکن ترک کرد.

«شاه محمود قریشی» وزیر خارجه، «اسد عمر» وزیر اقتصادی، «عبدالرزاق داوود» مشاور نخست وزیر پاکستان در امور بازرگانی، نساجی و سرمایه گذاری، و «جام کمال خان» سروزیر ایالت بلوچستان، نخست وزیر را در این سفر همراهی می کنند.

بر اساس بیانیه وزارت امور خارجه پاکستان، این نخستین سفر عمران خان به چین پس از پذیرش مسؤولیت نخست وزیری پاکستان است.

وی را در این سفر که به دعوت رئیس جمهوری چین انجام می شود، اعضای هیأت عالیرتبه سیاسی و اقتصادی همراهی می کند.

سیاستمداران پاکستانی، چین را دوست همه فصول می نامند و به گفته رسانه های گروهی پاکستان، این سفر به دلیل طرح 57 میلیارد دلاری کریدور اقتصادی چین و پاکستان موسوم به (سی پک) از اهمیت زیادی برخودار است.

«عمران خان» قرار است روز شنبه (فردا) با نخست وزیر چین نیز دیدار کند.