۰ نفر

وزیر دفاع قطر : نه به محور عربستان می‌پیوندیم نه ایران

۶ آبان ۱۳۹۷، ۱۴:۱۲
کد خبر: 310917
وزیر دفاع قطر : نه به محور عربستان می‌پیوندیم نه ایران

وزیر دفاع قطر با تمجید فراوان از ترکیه و اینکه این کشور اولین عامل خارجی در شکستن محاصره دوحه بوده، اعلام کرد کشورش نه به محور عربستان می‌پیوندد نه محور ایران.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، خالد بن حمد العطیه وزیر دفاع قطر در سخنانی در کنفرانسی با موضوع بحران میان قطر و عربستان در دانشگاه قطر گفت قرار گرفتن ترکیه برادر در کنار دوحه اولین عامل خارجی بود که محاصره را در وهله اول با شکست روبرو کرد.

سعودی، امارات، بحرین و مصر روابط خود را با قطر از پنجم ژوئن 2017 به سبب آنچه حمایت از تروریسم خواندند، قطع کردند، دوحه این اتهام را رد و تاکید کرد با هجمه‌ای از دروغ‌ها و اتهام‌زنی‌ها روبرو است.

وزیر دفاع قطر گفت شکست محاصره به دو عامل داخلی و خارجی برمی‌گردد، عامل داخلی ، همبستگی مردمی و حمایت آنها از رهبرانشان است و عامل خارجی،حمایت ترکیه برادر از قطر و حمایت قوی و سریع ترکیه در دفع تجاوزگری و خودداری جامعه غربی از ایستادن در کنار کشورهای محاصره کننده و شکستن شرط بندی کشورهای محاصره کننده بر ایالات متحده آمریکا است.

العطیه برای عادی‌سازی روابط با سعودی و سه کشور دیگر محاصره‌کننده قطر شرط گذاشت و افزود هرگونه آشتی با کشورهای محاصره کننده مشروط به عذرخواهی علنی آنها از ملت قطر است که به سبب محاصره تحمیلی بر آنها متضرر و اذیت شدند، پس از عذرخواهی گفت‌وگو می‌کنیم.

وی افزود کشورهای محاصره کننده بر حمایت آمریکا برای انجام عملیات نظامی علیه قطر حساب باز می‌کردند که تصور اشتباهی بود، چرا که قطر روابط استراتژیکی با ایالات متحده دارد و ما هرگز منتظر هیچ کس برای دفاع از خود نخواهیم ماند، ترک‌ها برادران ما و آمریکایی‌ها همپیمان ما هستند و قطر گام‌های بزرگی در زمینه‌های فناوری ساخت سلاح برداشته است.

العطیه اظهار داشت : قطر این گزینه را انتخاب کرد که به دو محور در منطقه نپیوندد و آنها عربستان و ایران هستند.