۰ نفر

بزرگترین حامیان تسلیحاتی عربستان چه کسانی هستند؟

۴ آبان ۱۳۹۷، ۱۸:۵۹
کد خبر: 310493
 بزرگترین حامیان تسلیحاتی عربستان چه کسانی هستند؟

مرکز بین المللی صلح و تحقیقات استکهلم سوئد فهرست بزرگترین حامیان تسلیحاتی عربستان سعودی را منتشر کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، مرکز بین المللی صلح و تحقیقات استکهلم سوئد براساس نتایج تحقیقات خود آورده است: آمریکا در صدر کشورهای صادر کننده سلاح به عربستان است.

کشورهای انگلیس، ایتالیا، آلمان و فرانسه در رتبه های بعدی قرار دارند.

براساس آمار مرکز استکهلم، عربستان دومین وارد کننده سلاح در جهان در سال های 2013 و 2017 میلادی بعد از هند بوده است.

آمارها نشان می دهد که 84 درصد از این واردات سلاح به عربستان به ویژه از طرف آمریکا و انگلیس انجام می شود.

دفتر محاسبات آمریکا آورده است که صادرات سلاح آمریکا به عربستان در سال های 2009 تا 2016 میلادی 65 میلیارد دلار بوده است.

براساس پیش نویس سال 2017 فهرست قراردادهای تسلیحاتی که خبرگزاری رویترز از آن آگاهی یافته است، حدود 95 میلیارد دلار در قالب یادداشت یا تعهدات غیرالزام آور خرید سلاح درنظرگرفته شده است.

از زمان اعلام بسته تسلیحاتی 110 میلیارد دلاری برای اولین بار در 18 ماه پیش، مقادیری از پول های عربستان به شرکت های تسلیحاتی واریز شده است. از جمله مقادیری به شرکت لوکهید مارتین حواله شده که سازنده ناو برای عربستان است.

اما اکثر قراردادهای دیگر خرید تسلیحاتی نظیر سامانه های دفاع موشکی "تاد" به قیمت 13.5 میلیارد دلار از شرکت لوکهید مارتین با توجه به عدم دستیابی به توافقنامه خرید قطعی با مشکل روبرو شده است.

وزارت خارجه آمریکا گفته است که همکاری برای فروش های نظامی به عربستان به ارزش 14.5 میلیارد دلار را از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در ماه مه گذشته آغاز کرده است.

آمریکا با تامین 61 درصد نیازهای نظامی عربستان سهم اصلی را از بازار عربستان به خود اختصاص داده است.

انگلیس و آلمان

انگلیس از نظر صادرات سلاح رتبه دوم را دارد که فروش سلاح این کشور به عربستان 49 درصد کل فروش های تسلیحاتی انگلیس را در طول پنج سال گذشته تشکیل داده است.

ارزش صادرات سلاح انگلیس به عربستان سالانه 1.4 میلیارد دلار است که 23 درصد واردات تسلیحات نظامی سالانه عربستان را تشکیل می دهد.

در سطحی دیگر، ریاض جایگاه سوم را در فهرست بزرگترین وارد کنندگان سلاح های آلمانی در اواخر ماه ژوئن گذشته به خود اختصاص داد.

ارزش سلاح هایی که عربستان تا اواخر سال جاری میلادی از آلمان دریافت خواهد کرد، 416 میلیون دلار است. قایق های گشت زنی و سیستم های راداری تعیین کنده موقعیت جغرافیایی توپخانه های دشمن از جمله این تسلیحات است.

براساس سند وزارت اقتصاد آلمان، این میزان خرید از آلمان، عربستان را به دومین مشتری سلاح آلمان بعد از الجزایر تبدیل کرده است.

سلاح های فرانسوی

از بین کشورهای اروپایی که با ریاض روابط نظامی دارند، فرانسه است که امانوئل ماکرون رئیس جمهور آن گفت که ما فروشنده بزرگی به عربستان نیستیم اما با این حال، ریاض دومین مشتری سلاح های فرانسه بین سال های 2008 تا 2017 میلادی با قراردادهای 12.6 میلیارد دلاری تانک و نفربر زرهی و مهمات و توپخانه بوده است.

صادرات فرانسه به ریاض چهار درصد میزان واردات نظامی عربستان را تشکیل می دهد.

با وجود بحران سیاسی اخیر بین عربستان و کانادا، جاستین ترودو نخست وزیر کانادا گفت که کشورش ممکن است صادرات سامانه های دفاعی به ارزش 15 میلیارد دلار به ریاض را متوقف کند.

در اسپانیا، دولت چند ماه پیش اعلام کرد که فروش 400 بمب لیزری به ریاض را متوقف خواهد کرد، اما چند روز بعد از این تصمیم صرف نظر کرد. این کشور پیشتر قراردادی به ارزش یک میلیارد دلار برای فروش کشتی های جنگی با ریاض امضا کرده بود.

براساس مرکز استکهلم، ترکیه و سوئیس و صربستان و چین و آفریقای جنوبی از دیگر صادر کنندگان سلاح به عربستان هستند. این سلاح ها از جنگنده ها تا سامانه های دفاع هوایی گرفته تا تانک و توپ و رادار و موشک و مهمات را شامل می شود.