۰ نفر

انجمن رسانه‌ای ترک ـ عرب:

خاشقچی با برنامه ریزی قبلی آل سعود به قتل رسید

۴ آبان ۱۳۹۷، ۱۸:۴۷
کد خبر: 310491
 خاشقچی با برنامه ریزی قبلی آل سعود به قتل رسید

توران قشلاقچی رئیس انجمن رسانه ای ترک – عرب گفت که حکومت آل سعود با برنامه ریزی و نقشه قبلی جمال خاشقچی منتقد خود را به قتل رسانده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، قشلاقچی در گفت و گو با شبکه تلویزیونی آ.خبر با بیان این که برنامه ریزی حکومت آل سعود برای حذف خاشقچی دیگر هیچ جای تردیدی ندارد، افزود: همه شواهد و اسناد نشان می دهد که عملیات قتل این روزنامه نگار چند روز پیش از آخرین مراجعه خاشقچی به ساختمان کنسولگری طراحی شده بود و نیتی بر قتل وی در حکومت ریاض وجود داشته است.

وی مدعی شد: سعودی ها با اجرای پروژه قتل خاشقچی در استانبول، قصد متهم کردن ترکیه در این جنایت را داشتند.

رئیس انجمن رسانه ای ترک ـ عرب اضافه کرد: حکومت آل سعود پروژه حذف خاشقچی در استانبول را به گونه ای طراحی کرده بود که پس از قتل و معدوم کردن جنازه و یا انتقال جسد به ریاض، با انتشار داستان های جعلی و حملات رسانه ای، دولت ترکیه را مسئول ناپدیدشدن و یا قتل خاشقچی معرفی کند.

به گفته قشلاقچی، تردد خودروی کنسولگری عربستان در جنگل بلگراد و مزرعه یالوا یک روز پیش از جنایت را می توان از جمله اقدامات اولیه عوامل ریاض برای فراهم کردن مکان مناسب برای قتل و یا معدوم کردن جنازه خاشقچی قلمداد کرد.

رئیس انجمن رسانه ای ترک ـ عرب تاکید کرد: حکومت آل سعود، استانبول را مکان مناسبی برای قتل خاشقچی تلقی می کرد و به همین دلیل زمانی که وی برای دریافت تاییدیه طلاق به ساختمان کنسولگری عربستان در واشنگتن مراجعه کرد، با طراحی سناریویی، وی را به کنسولگری این کشور در استانبول ارجاع دادند.

 رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه نیز سه روز پیش حادثه قتل خاشقچی را اقدامی با نقشه قبلی خواند و با یادآوری اینکه 15 مامور از عربستان به استانبول آمده و این جنایت را انجام داده اند، تاکید کرد: باید مشخص شود که آنها از چه کسی دستور و اجازه گرفته و به استانبول آمده اند.

خاشقچی روزنامه نگار منتقد آل سعود که در روز 2 اکتبر (10 مهر) برای طی مراحل ثبت ازدواج با خدیجه چنگیز نامزد ترکیه ای خود، به ساختمان کنسولگری عربستان مراجعه کرده بود، پس از ورود به کنسولگری ناپدید شده و از آن محل خارج نشد.

نامزد وی پس از اطمینان از خارج نشدن خاشقچی از ساختمان کنسولگری، پلیس و مقام های عالی ترکیه را در جریان رویداد قرار داد ولی مقام های آل سعود به مدت 18 روز منکر اطلاع از وضعیت خاشقچی شدند.

حکومت آل سعود پس از 18 روز انکار، در پی فشار بین المللی با صدور بیانیه ای به قتل او در ساختمان کنسولگری عربستان اعتراف کرده و مدعی کشته شدن خاشقچی در پی یک مشاجره شد.

همه مدارک و شواهد نشان می دهد که 15 مامور از نزدیکان محمدبن سلمان ولیعهد عربستان که از طرف او به استانبول اعزام شده بودند، عامل قتل خاشقچی هستند و ادعای آل سعود درباره این روزنامه نگار کذب است.

مقام های دولت ریاض مدعی بازداشت 18 مظنون در ارتباط با این پرونده شده اند ولی به رغم گذشت بیش از سه هفته از قتل، هنوز ابعادی از این پرونده مبهم مانده و آمران و عاملان اصلی این جنایت نیز معرفی نشده اند.

همچنین با وجود گذشت 25 روز از قتل خاشقچی، هنوز جنازه وی یافت نشده و حکومت ریاض در این خصوص سکوت کرده است.