۰ نفر

با اختصاص ۲میلیارد دلار صورت گرفت؛

برنامه قطر برای رقابت با مرکز مالی دوبی

۱۸ مهر ۱۳۹۷، ۱۵:۱۰
کد خبر: 306639
برنامه قطر برای رقابت با مرکز مالی دوبی

قطر در تلاش برای رقابت با مرکز مالی دوبی، مبلغ ۲ میلیارد دلار را به مرکز مالی خود اختصاص داد تا شرکت‌های چندملیتی را جذب کند.

به گزارش بلومبرگ انگلیسی، قطر در تلاش برای رقابت با مرکز مالی دوبی، مبلغ ۲ میلیارد دلار را به مرکز مالی خود اختصاص داد تا شرکت‌های چندملیتی را جذب کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، یوسف الجیدا، مدیر اجرایی ارشد مرکز مالی قطر، به تلوزیون بلومبرگ گفت: به شرکت‌هایی که در مرکز مالی دوحه مستقر شوند، دفاتر کار رایگان و مشوق‌های مالیاتی اعطاء خواهد شد، همچنین در ازای التزام به ۱۰ سال ماندن در این مرکز، سرمایه‌ای اولیه که ۵ سال هزینه‌های فعالیت آنها را تامین می‌کند به آنها داده می‌شود.

وی گفت: این مبلغ (۲ میلیارد دلار) آماده استفاده بوده و تحت نظارت دولت در حسابی بانکی قرار داده شده است؛ بر این اسسا ما انتظار داریم هر شرکت عضو مرکز مالی قطر، دسترسی کاملی به مناقصات دولتی داشته باشد و دسترسی نامحدودی هم به بازار داخلی قطر، یعنی شرکت‌ها و خرده‌فروشان، داشته باشد.

این برنامه پس از این مطرح می‌شود که سال گذشته، عربستان سعودی، بحرین، امارات متحده عربی و مصر با اتهام روابط اقتصادی و دیپلماتیک قطر با گروه‌های تروریستی و داشتن رابطه نزدیک با ایران، روابط دیپلماتیک و اقتصادی خود با قطر را قطع کردند.

البته قطر این اتهامات را رد کرد؛ ولی این تحریم باعث شد قطر مسیرهای واردات خود را به کویت و عمان تغییر دهد و کالاهای خود را از ایران و ترکیه خریداری کند.

دوحه در تلاش است با جذب سرمایه‌گذاران خارجی به بازار مالی بزرگتر، در رقابت با همتایان خود در شورای همکاری خلیج فارس، پیروز شود. عربستان سعودی و امارات متحده عربی از تاکتیک مشابهی استفاده کرده‌اند؛ اقدامات آنها شامل برنامه‌هایی برای اعطای حق شهروندی دائم به سرمایه‌گذاران خارجی و تسهیل قوانین مربوط به مالکیت شرکت‌ها، است.  

مرکز مالی قطر در نظر دارد شرکت‌هایی از کویت، عمان و عراق را به خود جذب کند و همچنین به دنبال مشارکت در بازسازی سوریه و برخی کشورهای آسیای جنوب شرقی است.