۰ نفر

با جذب ۴۰.۶میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در ۹ماهه امسال؛

هند پدیده بعدی رشد اقتصادی در جهان است

۱۵ مهر ۱۳۹۷، ۱۶:۵۹
کد خبر: 305852
هند پدیده بعدی رشد اقتصادی در جهان است

آمارهای جدید نسبت به سرمایه‌گذاری خارجی در هند نشان می‌دهد این کشور با جذب ۴۰.۶ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در ۹ ماهه نخست سال جاری به شدت در حال رقابت با چین است.

به گزارش اسپوتنیک، دو کارشناس اقتصادی طی مصاحبه‌ای اعلام کردند هند می‌تواند پدیده بعدی رشد اقتصادی در جهان باشد به شرطی که چین به این کشور کمک کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، آمارهایی که به‌تازگی منتشر شده است نشان می‌دهد هند توانسته در ۹ ماه نخست سال جاری ۴۰.۶ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی جذب کند و این در حالی است که چین در این مدت ۴۱.۶ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی را تجربه کرده است. این آمار حاکی از آن است که دو کشور به شدت در این زمینه در حال رقابت هستند.

طی ۱۰ سال گذشته چین همواره نسبت به هند در نگاه سرمایه‌گذاران امن‌تر و با سوددهی بالاتر بوده است؛ چراکه پس از بحران بزرگ اقتصادی سال ۲۰۰۸-۲۰۰۷، هند آسیب بسیار شدیدتری را نسبت به چین تجربه کرد. در سال ۲۰۱۴ حجم سرمایه‌گذاری خارجی در هند به حدود ۸ میلیارد دلار سقوط کرد که تقریباً یک‌سوم سرمایه‌گذاری هند بود.

این کارشناسان می‌گویند: این آمار تا حدودی منطقی به نظر می‌آمد؛ چراکه اقتصاد چین ۵ برابر بزرگ‌تر از اقتصاد هند است و اقشار متوسط چینی توانمندتر از قشر متوسط در هند است و این مسئله به معنی رشد مصرف بوده و یکی از عوامل اصلی در ارزیابی سرمایه‌گذاران برای ورود سرمایه محسوب می‌شود.

سرانه تولید ناخالص داخلی در هند نیز تنها ۲۳ درصد سرانه تولید داخلی چین است. آمار بانک جهانی همچنین نشان می‌دهد در حالی که ۵ درصد از مردم هند در فقر مطلق زندگی می‌کنند، تنها یک درصد از مردم چین در فقر مطلق هستند.

در سال ۲۰۱۸ تولید ناخالص داخلی هند ۷.۴ درصد رشد کرد که در مقایسه با ۶.۵ درصد چین، حدود یک درصد بالاتر بود.

دکتر راونی تاکور، استاد دانشگاه دهلی می‌گوید: البته این مسئله خیلی مؤثر نیست؛ چراکه چین همچنان در یک دوره رشد متفاوتی قرار دارد.

وی می‌گوید: من فکر می‌کنم که هند و چین روند رشد و توسعه متفاوتی را نسبت به یکدیگر تجربه می‌کنند و به همین دلیل نمی‌توان آنها را در یک سطح مقایسه کرد.

تاکور اضافه کرد: چین در حال رسیدن به یک استراتژی رشد هوشمند است که مبتنی بر فناوری‌های مختلف و فناوری اطلاعات است. این درحالی است که هند هنوز درگیر توسعه صنایع ساده و بخش‌های ایجادکننده اشتغال است. 

الکسی کوپریانف، محقق مؤسسه اقتصاد جهانی و روابط بین‌الملل در مسکو می‌گوید: در چشم سرمایه‌گذاران تأثیر رشد اقتصادی در چین با در نظر گرفتن میزان موفقیت سیاست‌های اقتصادی در این کشور سنجیده می‌شود. 

تاکور می‌گوید: پتانسیل رشد در هند بیشتر است و در مقایسه با چین این کشور ساختار رشد ارگانیک و مبانی رشد اقتصادی بهتری دارد و می‌تواند برای سرمایه‌گذاری خارجی مقصد بهتری باشد. البته سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی نمی‌تواند خیلی در اکوسیستم اقتصادی تأثیرگذار باشد، به طور قطع تحریم‌های آمریکا و جنگ تجاری در کوتاه‌مدت به چین کمک نخواهد کرد ولی می‌تواند این کشور را به سمت بازطراحی ساختار با قدرت رقابت بهتر در بلندمدت سوق داده که به نفع اقتصاد این کشور تمام خواهد شد.

کوپریانف نیز می‌گوید: رشد اقتصادی در هند وابسته همکاری این کشور با چین است و نه رقابت.

وی ادامه داد: ما تنها زمانی می‌توانیم درباره چشم‌انداز اقتصادی هند به عنوان یکی از مبانی رشد اقتصاد جهانی سخن بگوییم که شاهد موفقیت طرح اصلاح اقتصاد این کشور توسط دولت نارندرا مودی باشیم. از طرفی عوامل دیگری نیز در رشد اقتصاد هند تأثیر دارند که یکی از آنها تمایل چین به سرمایه‌گذاری در این کشور است. 

در حال حاضر چین یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاران در هند محسوب می‌شود که به عنوان مثال در سال ۲۰۱۷ شاهد ورود ۲ میلیارد دلار سرمایه گذاری از سوی چین بوده‌ایم. از طرفی شرکت فروش اینترنتی علی بابای چین یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاران خارجی در هند محسوب می‌شود.

۱۰ سال پیش استارت‌آپ‌های چینی بخش قابل توجهی از روند رشد اقتصادی در چین را ایجاد کرده است و همین اتفاق در حال حاضر در حال روی دادن در هند است که از طریق ورود پول و تجربه چین ایجاد می‌شود.