۰ نفر

آلمان و انگلیس موافقتنامه همکاری‌های نظامی امضا کردند

۱۳ مهر ۱۳۹۷، ۲۱:۴۰
کد خبر: 305358
آلمان و انگلیس موافقتنامه همکاری‌های نظامی امضا کردند

دولت انگلیس در ادامه برداشتن گام‌هایی که خروج از اتحادیه را به یک اقدام تشریفاتی و بی‌اثر بدل می‌کند، موافقتنامه‌ای نظامی با آلمان امضا کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، در حالی که مذاکرات انگلیس و اتحادیه اروپا به قول «ترزا مِی» نخست‌وزیر انگلیس به «بن‌بست» خورده، انگلیسی‌ها گامی دیگر برای محکم‌تر کردن جاپای خود در اتحادیه برداشتند.

آنطور که شبکه خبری راشاتودی گزارش داده، وزرای دفاع انگلیس و آلمان امروز موافقتنامه همکاری‌های دفاعی امضا کرده‌اند که طی آن، بر تعهد لندن به کمک برای ایجاد سپر دفاعی اتحادیه اروپا در برابر تهدیدهای بیرونی، تأکید شده است.

پس از امضای این موافقتنامه، طرفین بیانیه مشترکی صادر کرده و گفته‌اند که دو کشور «به تقویت بیشتر استوانه قدرت اروپا در ناتو» ادامه می‌دهند و «کمک بیشتری به تقویت سد دفاعی اروپا در برابر تهدیدهای امنیتی» خواهند کرد.

این موافقتنامه در حالی امضا می‌شود که مفهوم برگزیت، خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و قطع جریان مالی از بودجه انگلیسی‌ها برای خرج در مصارف مشترک با دیگر کشورهای اتحادیه است.

ترزا می اما روی خوشی به روح این توافق نشان نداده و همین اقدامش، اواسط تیر ماه به استعفای «بوریس جانسون» وزیر خارجه پیشین انگلیس انجامید.

جانسون و دیگر موافقان برگزیت می‌گویند که انعقاد موافقتنامه‌های دوجانبه علی‌الخصوص موافقت تجارت آزاد با اتحادیه اروپا، برگزیت را عملا بی‌اثر می‌کند.

در صورت انعقاد موافقتنامه تجارت آزاد میان انگلیس و اتحادیه اروپا، کالاهای اروپایی برای ورود به انگلیس، نیازی به پرداخت حقوق گمرکی نخواهند داشت و کالاهایی که قصد ورود به دیگر کشورهای اتحادیه اروپا را دارند، می‌توانند از انگلیس وارد این قلمرو گمرکی ۲۷ کشوری شوند.

اگر این توافق تجارت آزاد میان انگلیس و اتحادیه اروپا منعقد شود، فقط مسئله عبور و مرور اتباع اتحادیه به انگلیس است که باید بررسی شود؛ البته این مسئله هم اختلاف چندانی با روزهای قبل از برگزیت نخواهد داشت زیرا در حال حاضر هم انگلیس عضو پیمان «شنگن» نیست و هم اعضای برجسته اتحادیه، توافق دوجانبه لغو روادید با لندن دارند.

روند خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در فروردین ۱۳۹۶ شروع شد و باید تا فروردین ۱۳۹۸ نهایی شود.