۰ نفر

برلین کمک‌های مالی به ترکیه را رد کرد

۶ مهر ۱۳۹۷، ۱۷:۵۷
کد خبر: 303578
 برلین کمک‌های مالی به ترکیه را رد کرد

هم زمان با سفر اردوغان به برلین وزارت امور خارجه آلمان پایبندی بیشتر به دموکراسی و حاکمیت قانون را از آنکارا درخواست کرده و هر گونه کمک مالی به ترکیه برای بهبود اوضاع اقتصادی این کشور را رد کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، "مایکل رات"، معاون وزیر امور خارجه آلمان در آستانه دیدار "رجب طیب اردوغان"، رئیس جمهور ترکیه با "آنگلا مرکل" در برلین این کشور را به پایبندی بیشتر به دموکراسی و حاکمیت قانون فراخواند.

وی در این باره گفت که اگر اردوغان در اولین ملاقات دولتی خود در آلمان همه مراحل استقبال و تکریم را دریافت می کند نشان دهنده احترامی است که ما برای شهروندان ترک قائلیم.

وی همچنین تاکید کرد که انتظارات ما بسیار آشکار است. آزادی اتباع آلمانی دستگیر شده در ترکیه به دلایل سیاسی و بالاخره حرکت در مسیر دموکراسی و حاکمیت قانون؛ این برای اردوغان و کشورش و همچنین برای آلمان خوب است.

مایک رات همچنین این مسئله را تمجید کرد که اردوغان بعد از توهین های غیر قابل قبول سابق حالا یک لحن کاملا متفاوتی را در قبال برلین در دستور کار قرار داده و در بخش دیگری از سخنانش کمک های مالی به ترکیه برای مقابله با بحران اقتصادی که به زعم وی خانگی است را رد کرد. وی تاکید کرد که بسیاری شرکت های آلمانی دوباره در این کشور سرمایه گذاری خواهند کرد اگر این کشور قدرتمندانه تر در مسیر دموکراسی و حاکمیت قانون پیش رود.

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان هم روز گذشته در آستانه سفر اردوغان به برلین اعلام کرد که در دیدار با اردوغان همچنین درباره مسائل انتقادی گفتگو خواهد کرد. وی گفت: شرایط حقوق بشر در این کشور به گونه ای که من تصور می کنم نیست.

وی همچنین با اشاره به شرایط در این کشور همسایه اروپا درباره ناپایداری ها و بی ثباتی ها در ترکیه هشدار داده و تاکید کرد که به نفع ما است که یک ترکیه پایدار داشته باشیم. حمایت ترکیه به این مفهوم نیست که ما کمک های اقتصادی به این کشور داشته باشیم بلکه باید از نظر اقتصادی همکاری کنیم.

اردوغان روز گذشته به دعوت رئیس جمهور آلمان به این کشور سفر کرده است. در آستانه سفر وی به آلمان اعتراضات گسترده ای از طرف گروه های مختلف به سفر وی به آلمان شکل گرفت.

وزیر کشور آلمان هم در مصاحبه ای با روزنامه "دی ولت" آلمان از توقف همکاری های دو کشور در زمینه های امنیتی خبر داده و گفت: یک همکاری تنگاتنگ در زمینه مقابله با تروریسم ضرورت دارد. یک سخنگوی وزارت کشور آلمان اعلام کرد که از این رو وزارت کشور آلمان اجازه ندهد روابط دو جانبه کاملا قطع شود.

سال گذشته مناسبات دو کشور در زمینه های امنیتی تقریبا به صفر کاهش پیدا کرد.

در آستانه سفر اردوغان به آلمان هفته نامه اشپیگل هم در گزارشی از سوء استفاده اردوغان از پلیس بین المللی اینترپل برای تعقیب مخالفان سیاسی خود خبر داد.

به نوشته این هفته نامه آلمانی ترکیه از زمان کودتای نظامی نافرجام در سال 2016 در ابعادی گسترده تلاش می کند از طریق سازمان اینترپل به مخالفان سیاسی خود دسترسی پیدا کند. بر اساس یک لیست محرمانه دولت آلمان، اینترپل از جولای سال 2016 حداقل 42 مورد از درخواست های ترکیه برای تعقیب ترک های خارج از این کشور را رد کرده است.