۰ نفر

پامپئو: برجام شکست خورده و باید رهایش کرد

۲۵ شهریور ۱۳۹۷، ۰:۳۱
کد خبر: 300781
پامپئو: برجام شکست خورده و باید رهایش کرد

وزیر خارجه آمریکا طی اظهار نظر توئیتری مدعی شد که توافق هسته‌ای ایران شکست خورده و باید آن را رها کرد زیرا نتوانسته تمام راه‌های رسیدن به سلاح اتمی را مسدود کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا بامداد یکشنبه مدعی شد که توافق هسته‌ای ایران در مسدود کردن تمام راه‌ها به سلاح اتمی شکست خورد و باید آن را رها کرد.

پامپئو طی اظهار نظر در صفحه شخصی توئیتر خود نوشت: «کاری که جان کری (وزیر خارجه پیشین آمریکا) از طریق تعامل با رژیم ایران، بالاترین حامی دولتی تروریسم در جهان، انجام داد ناخوشایند، بی‌سابقه و ناسازگار با سیاست خارجی ایالات متحده بود».

وی با ادعای اینکه توافق هسته‌ای ایران شکست خورده است، افزود: «رهایش کنید. برجام تمام راه‌های ایران برای ساخت سلاح اتمی را مسدود نکرد، که برخلاف چیزی است که به مردم آمریکا قالب شد».

طی روزهای اخیر جدال لفظی بین مقامات فعلی دولت آمریکا با کری بالا گرفته است. «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا روز جمعه در واکنش به ادعاهای کری مبنی بر انجام چند دیدار با «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران در هفته‌های اخیر (+) گفت که این مذاکرات کری غیرقانونی بود.

کاخ سفید پیش از این، با انتقاد از وزیر خارجه دولت اوباما بخاطر دیدارها با ظریف، اقدام او را «شرم‌آور» و «نامناسب» توصیف کرد.

ترامپ اردیبهشت ماه امسال با متهم کردن ایران به تلاش برای دستیابی به سلاح اتمی، مخفی کردن «ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای» و دخالت در امور کشورهای منطقه، خروج آمریکا را از برجام اعلام کرد. وی همچنین گفت که تحریم‌های پیشین هسته‌ای و تحریم‌های سخت‌تر در بازه 90 تا 180 روزه علیه ایران باز خواهند گشت.

ایران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان در تیرماه سال 1394 به توافقی دست یافتند که قرار بود در ازای ایجاد محدودیت در بخش‌هایی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران، همه تحریم‌های بین‌المللی و یکجانبه مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را رفع کند.