۰ نفر

اعتراف فرانسوی‌ها به اعمال شکنجه

۲۳ شهریور ۱۳۹۷، ۱۶:۳۹
کد خبر: 300461
اعتراف فرانسوی‌ها به اعمال شکنجه

کاخ‌الیزه با انتشار بیانیه‌ای ضمن اشاره به شکنجه و ناپدید شدن یک مبارز الجزایری، اقدامات خشونت‌بار فرانسه در زمان جنگ الجزایر را پذیرفت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، فرانسه رسما تائید کرد که از اقدام ارتش این کشور مبنی بر شکنجه سازمان یافته مردم الجزایر در جریان مبارزات استقلال‌طلبانه آنها در جنگ در دهه‌های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ مطلع بوده است.

روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز نوشت که ماکرون روز پنجشنبه بیانیه‌ای منتشر کرد و در آن به سرنوشت «موریس آدین» ریاضی‌دان ۲۵ ساله که در زمینه مبارزات ضد استعماری هم فعالیت داشت پرداخت. آدین در جریان مبارزات خونبار در الجزایر برای استقلال این کشور از فرانسه پس از شکنجه شدن به وسیله ارتش فرانسه، در سال ۱۹۵۷ ناپدید شد.

در بیانیه کاخ الیزه آمده است: «مرگ آدین  موردی خاص است و نماینده سیستمی وحشیانه در سطح دولتی است. ناپدید شدن وی به وسیله ساختاری صورت گرفت که...اجازه می‌دهد (افراد ) به زور دستگیر، بازداشت شوند و امکان سوءاستفاده از هر فرد مشکوک به دلیل اقدام موثرتر در راستای مقابله با مخالفان را می‌دهد.»

همچنین قرار است که ماکرون به صورت رسمی، گشایش آرشیو اسناد و مدارک مربوط به غیرنظامیان و سربازان ناپدید شده در طول جنگ الجزایر اعم از فرانسوی و الجزایری را اعلام کند.

جنگ استقلال الجزایر از سال ۱۹۵۴ تا ۱۹۶۲ طول کشید این جنگ که بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار کشته بر جای گذاشت و با سرکوب شدید استقلال‌طلبان همراه بود.